محمدجواد ظریف در مراسم روز صنعت و معدن اظهار داشت: استفاده افراطی از دلار در آینده به معنای کاهش نقش دلار در روابط بین‌المللی است.

وی تصریح کرد: فشارهای امروز آمریکا ناشی از قدرت آمریکا نیست، بلکه به دلیل شکست‌های مستمر ایالات متحده در حوزه منطقه‌ای و بین‌المللی در برابر جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امور خارجه با اشاره به افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه و همچنین منزوی شدن آمریکا در عرصه بین‌المللی، عنوان کرد: آمریکا برای این‌که علیه ایران حامی پیدا کند، به هر وسیله‌ای متوصل شده و ناموفق بوده است.

ظریف متذکر شد: سال گذشته ۴ مرتبه جلسه شورای امنیت را برای محکوم کردن ایران برگزار کردند، ولی هر بار ناموفق بوده‌اند که این شرایط آمریکا را وادار کرده از تنها حربه یعنی حربه اقتصادی علیه ایران استفاده کند.

وی ادامه داد: ایران اکنون در حوزه میدانی دچار ضعف نیست، بلکه آمریکا در بسیاری از کشورهای منطقه شکست خورده و این در حالی است که در حوزه اقتصادی از فرصت میان‌مدت حضور و حاکمیت دلار بر دنیا استفاده کردند تا به ایران فشار وارد کنند، ولی چین و روسیه تصمیم گرفتند تا به دلار معامله نکنند و بین ایران و ترکیه نیز ٣٥ درصد معاملات بدون حضور دلار صورت می‌گیرد.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که نقش دلار در معاملات رو به کاهش است و نزدیک‌ترین متحدان آمریکا از این کشور در حال فاصله گرفتن هستند، گفت: ما ناگزیر هستیم از طریق اتکای به تولید داخلی این حربه را ناکارآمد کنیم.

ظریف افزود: آمریکا به ابزار اقتصادی روی آورده، اما ما می‌توانیم با تولید و صنعت ملی، نقش آمریکا را کمرنگ کنیم؛ البته مقام معظم رهبری نیز در این رابطه به درستی رهنمود فرموده‌اند تا به تولید و صنعت داخلی متوسل شویم.

وی تصریح کرد: ایران در سال‌های اخیر نشان داده در برابر احترام با احترام برخورد می‌کند و در مقابل فشار مقاومت می کند؛ در حالی که آمریکا به مردم فشار وارد می‌کند و معیشت آنها را مورد هدف قرار می‌دهد، اما ما به عنوان دولت و شما به عنوان صنعتگر، در برابر مردمی که همه چیز را وام دار آنها هستیم، وظیفه داریم.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که مردم بر گردن ما حق بسیاری دارند، گفت: باید تلاش کنیم تا با تامین معیشت مردم مقاومت را به پیش ببریم. کارآفرینانی که در حوزه دانش‌بنیان‌ها پیش رفته‌اند، توانسته‌اند در اقتصاد موثر باشند. ما اجازه نمی‌دهیم هیچ کشوری با مردم ایرانی با زبانی جز تکریم صحبت کند.

ظریف تاکید کرد: فقط با نشان دادن اقتدار است که اگر لازم باشد در حوزه مذاکره نیز می‌توانیم آنها را سر جای خود بنشانیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.