حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، در خصوص پخش برنامه «خانه ما» در قالب مستند مسابقه گفت: «یکی از اتفاق‌های مهم، همین ژانر مستندمسابقه است که در شبکه‌های تلویزیونی دنیا، یک ژانر موفق و جذاب است که مخاطب خودش را دارد. ولی در ایران چندان مورد توجه نبود تا سال‌های اخیر که چند نمونه موفق ساخته شد. دیده نشدن زندگی واقعی و ملموس مردم در تلویزیون یک مشکل جدی است که «خانه ما» با آن مقابله می‌کند.»

وی همچنین این کار را از جهت توجه به خانواده و مسائل زندگی روزمره ارزشمند دانست و گفت: « برنامه «خانه ما» جای خالی برنامه‌هایی را که به واقعیت‌های زندگی می‌پردازند، در تلویزیون پر می‌کند. چرا که یکی از مشکلاتی که ما در تلویزیون خودمان داریم، این است که در سریال‌ها و فیلم‌های داستانی و آگهی‌های بازرگانی، معمولا زندگی واقعی و ملموس مردم دیده نمی‌شود. این خود آسیب‌هایی بسیار جدی در سبک زندگی و مسائل اقتصادی و اجتماعی مردم ایجاد می‌کند.»

 

این محقق و پژوهشگر ادامه داد: «مستند مسابقه «خانه ما»، دو ویژگی مهم دارد که این برنامه را شاخص کرده و خود من بیشتر از این جهت به آن علاقمند هستم؛ یکی جنبه خانواده‌محور بودن برنامه است. در حال حاضر راه نجات کشور ما در مقابل آسیب‌های اجتماعی و مشکلات اخلاقی، توجه به خانواده است. این‌که در برنامه‌ای خانواده در کنار هم حضور پیدا می‌کنند و بیننده هم در لحظه لحظه سفر و زندگی آنها مشارکت دارد و حس می‌کند چقدر شبیه زندگی آنهاست، موثر است.»

زائری تاکید کرد: «ویژگی دوم که در «خانه ما» مورد توجه است، آموزش اقتصاد است که در باورهای دینی ما به معنای اکتفا کردن به داشته‌ها و دوری از زیاده‌خواهی آمده است. به این معنا برای اولین‌بار در یک برنامه تلویزیونی یک تصویر جذاب، شدنی و در دسترس از این موضوع ارائه شد. شخصا با دیدن این برنامه فکر می‌کردم، اگر قرار بود با  ۵۰۰ هزار تومان زندگی خود و خانواده‌ات را اداره و یا مهمانی برگزار کنم، چگونه این کار را می‌کردم. «خانه ما» به چگونگی این کار به صورت خیلی جزئی پرداخته است و در این زمینه تنوع هم دارد.‌ در کنار این تنوع، بر نقش خانواده و همچنین شیوه صحیح خرج کردن که نیاز امروز مخاطب و شهروند ما است تاکید می‌شود و در این امر، تجربه بسیار موفقی است.»

این نویسنده با اشاره به دو نکته دیگری که عدم استفاده از چهره‌های آشنا در برنامه و پیوست‌های شبکه های اجتماعی است، عنوان کرد: «اگر در این برنامه از چهره‌های آشنا استفاده می‌شد، قطعا بیشتر دیده می‌شد ولی مطمئنا، عوامل تولید برنامه محاسبه سود و زیان این کار را کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که بیشتر دیده شدن با این روش، آفت‌هایی را به دنبال خواهد داشت که به هدف آن‌ها نزدیک نیست. یعنی ترجیح داده‌اند برنامه کمتر دیده شود ولی اصالت خود را حفظ کند. شخصا این ویژگی را، ویژگی مثبتی می‌دانم.»

زائری یادآور شد: «نکته دوم بحث فضای مجازی است. امروزه با مخاطبی روبرو هستیم که فرصت و شرایط این را ندارد که در خانه بماند و تمام برنامه‌های تلویزیون را با دقت نگاه کند. برای دیده شدن یک برنامه باید در ابتدا ویدئوهای کوتاه و مختصری از آن را در فضای مجازی ببیند، یا باید حواشی پیدا شود که توجه را به قسمت‌هایی از برنامه جلب کند و مخاطب عام را درگیر خودش کند. از این جهت کوتاهی دیده می‌شود.»

او همچنان به شیوه آموزش سبک زندگی اشاره و خاطرنشان کرد: «اشتباهی که در بحث سبک زندگی در طول این سال‌ها رخ داده، این است که بسیاری درباره سبک زندگی کتاب‌هایی را تالیف کرده‌اند. در هیچ جای دنیا سبک زندگی را با موعظه، نصیحت و تحلیل علمی ترویج نمی‌دهند. سبک زندگی فقط معادل‌های تصویری می‌خواهد. کتاب عکس، فیلم‌ها وسریال‌های تلویزیونی، آگهی، مسابقه و مستندهای مختلف که بتواند روی مخاطب اثر بگذارد. این‌جا است که جای این مستند مسابقه خالی بود و می‌تواند در سبک زندگی مخاطبان تاثیرگذار باشد.»

زائری در ادامه از ویژگی های مثبت دیگر برنامه یاد کرد و گفت: «ریتم و تدوین برنامه، شیوه اجرا و موضوعاتی که انتخاب شده بسیار جذاب است و به نظرم اگر کسی برنامه را ببیند، با آن ارتباط برقرار می‌کند. »

او در پایان گفت:  «فکر می‌کنم هنوز جای برخی از عوامل برای جذاب تر کردن برنامه خالی است. مانند تمرکز بر رسوم و آیین محلی و نگاهی بر ریشه‌های سکونتی مردم که هم برای مخاطب و هم شرکت کنندگان جذاب خواهد بود.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.