مرضیه هاشمی در همایش آمریکا و جنایت‌های قرن که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد طی سخنانی، اظهار کرد: من حقوق بشر آمریکایی را دیده و حس کردم. دیدم چقدر راحت در آمریکا، افراد ناپدید می‌شوند. خوشبختانه فرزندم در سفر آمریکا همراهم بود و سروصدا زیاد شد اما افراد بسیاری بودند که بدون سروصدا ناپدید شدند.

وی افزود: خیلی‌ها می‌ترسند زندانی شدن اقوام و خانواده‌هایشان را مطرح کنند و خیلی از زندانیان که ساکت هستند سیاه‌پوست یا لاتین‌تبار بودند. بیشتر اوقات آن افراد کم‌بضاعت بوده و وکیل دولتی می‌گیرند و افراد برای اینکه زمان کمتری طول بکشد مجبور به پذیرش اتهام می‌شود.

خبرنگار پرس‌تی‌وی گفت: هیچ وقت از زندانی سیاسی در آمریکا نمی‌شنوید چراکه افراد را با اتهامات دیگر محاکمه می‌کنند در حالی که ما زندانیان سیاسی سیاهپوست و سرخپوست زیادی داریم که بی اساس متهم به قتل شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه من فقط ۱۱ روز در زندان بودم تصریح کرد: آنها در زندان می‌خواهند افراد را بشکنند. من را در زندان با پابند و دستبند جابجا می‌کردند، مگر من چه کاری کرده بودم؟ همان کشور ادعای حقوق بشری دارد.

 

هاشمی همچنین به سالگرد حمله ناو آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران اشاره کرد و گفت: دو روز دیگر سالگرد حمله به هواپیمای مسافربری ایران است. آنها هیچ وقت عذرخواهی نکردند و نگفتند ما اشتباه کردیم. پنج سال قبل پلیس امریکا یک سیاهپوست را در شهر فرگوسن کشت. مردم اعتراض کردند ولی آنها تانک آوردند.

این فعال رسانه‌ای خاطر نشان کرد: رسانه‌های اصلی آمریکایی با دولت کاملاً همراه هستند. آنها در برابر خلاف دولت‌شان در کشورهای دیگر سکوت کرده و درباره حقوق بشر هم سکوت می‌کنند. با این وجود نمی‌دانم چطور برخی افراد و جوانان به آمریکا علاقه‌مند هستند، ای کاش می‌توانستم بگویم آمریکا به هیچ وجه به دنبال حقوق بشر نیست.

هاشمی اظهار کرد: مردم آمریکا چندان اطلاعات سیاسی ندارند و هرچه رسانه‌های امریکایی بگویند قبول دارند، فکر نمی‌کنم اکثر مردم آمریکا قبول کنند که آمریکا همدست حقوق‌بشر است زیرا فکر می‌کنند که کشورشان به دنبال دموکراسی آزادی و عدالت است.

وی در پایان ابراز کرد: ریاست جمهوری ترامپ موجب تغییر فضا شده ولی فکر نمی‌کنم بیش از ۵۰ درصد مردم قبول کنند که آمریکا داعش را شکست داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.