آیت‌الله مصباح در آخرین دیدار خود با شورای مرکزی جبهه پایداری بار دیگر بر "انتخاب اصلح" در انتخابات تاکید کرد، واژه‌ای که البته به کلید واژه پایداری‌ها در چند انتخابات اخیر تبدیل شده است.

پدر معنوی پایداری ها البته این را هم گفته که اگر مجبور شویم نظر اکثریت را بپذیریم می پذیریم اما همه باید قول دهند زیرش نزنند. آیت‌الله مصباح در بخش دیگری از اظهارات خود هر گونه سهم خواهی گروه های سیاسی را نیز مورد انتقاد شدید قرار داده است.

این توصیه‌های انتخاباتی در حالی از سوی مصباح یزدی به عنوان پدر معنوی جبهه پایداری مطرح شده که از قضا رصد رفتار سیاسی جبهه پایداری حکایت از از آن دارد که در بزنگاه حساس انتخابات همین پایداری ها بوده اند که رویه‌ای متفاوت را در پیش گرفته و اتفاقا بر هم زننده وحدت اصولگرایان بوده اند.

اظهارات آیت‌الله مصباح درباره کاندیدای اصلح مبهم و کلی است

در همین زمینه حجت الاسلام محسن غرویان اظهارات اخیر آیت‌الله مصباح یزدی را مبهم، کلی و بدیهی خواند و به خبرآنلاین گفت: اینگونه اظهارات بسیار کلی و مبهم است زیرا همه گروه‌ها و جناح‌ها بر انتخاب اصلح تاکید دارند اما بحث در این است که مصداق فرد اصلح کیست و شرایط اصلح چیست؟ دقیقا این جاست که اختلاف نظر پدید آمده و هر گروهی شرایطی را برای اصلح تعیین کرده و دیگران را غیراصلح می داند و در واقع مصداق اصلح را گزینه موردنظر خود می داند بنابراین طرح اظهاراتی در این سطح کلی دردی از کسی دوا نمی کند.

وی درباره بخش دیگری از اظهارات آیت‌الله مصباح مبنی بر پرهیز از سهم‌خواهی گروه‌ها در انتخابات، افزود: در مقام اظهارنظر همه بر پرهیز از سهم خواهی تاکید دارند اما در عمل و زمانی که مصداق ها تعیین می‌شود گروه ها و احزاب به صورت کمتر یا بیشتر سهم خواهی می‌کنند؛ حتی در تعیین مصادیق هم تنها نظر جناح خود را اصلح می دانند و در وحدت هم بر این نظرند که با کسانی به وحدت میرسیم که راه ما را ادامه دهند بنابراین با وجود چنین نگاهی طرح چنین اظهاراتی بیشتر شعاری و بی فایده و بی اثر بوده و تجربه هم نشان داده که تاکنون نتیجه ای در بیرون نداشته است.

مردم انتخاب های اصلح جبهه پایداری را قبول ندارند

غرویان درباره رفتار سیاسی جبهه پایداری و میزان پاییندی آنها به اظهارات آیت الله مصباح، تاکید کرد: پایداری‌ها به نظر خودشان انتخاب اصلح دارند ولی تجریه نشان داده که مردم انتخاب آنها را به عنوان انتخاب اصلح قبول نداشتند و بر همین اساس بود که شاهد بودیم بسیاری از اعضای جبهه پایداری از لیست منتخب مردم حذف شدند و مردم اصلا به پایداری ها رای ندادند.

این استاد دانشگاه حوزه علمیه قم با بیان اینکه جبهه پایداری و سایر جبهه های سیاسی باید اصلح را از دیدگاه مردم شناسایی کنند، تاکید کرد: اینکه گروه‌ها اصلح را از دیدگاه خودشان بسنجند قابل قبول نیست زیرا طبیعی است که هر گروهی خود را اصلح می داند این در حالی است که اصلح کسی که صلاحیت بیشتری برای انجام مصالح مردم دارد.

غرویان با تاکید بر اینکه مردم به خوبی مصلحت خود را تشخیص داده و افراد و گروه ها را انتخاب می کنند، تصریح کرد: تجربه گذشته نشان می دهد انتخاب هایی که جبهه پایداری در گذشته داشته مورد قبول مردم نبوده و مردم پایداری را اصلح نمی دانند.

پایداری ها در انتخاب های گذشته بر هم زننده ائتلاف بودند

این استاد حوزه علمیه قم وی درباره تاکید آیت‌الله مصباح بر شکل‌گیری ائتلاف گفت: جبهه پایداری وحدت و ائتلاف را به این معنی می داند که دیگران همه بیایند و حرف های آن را تایید کنند در حالیکه معنای ائتلاف و وحدت این است هه گروه ها اطراف این وحدت حاضر باشند و در مواردی از حرف های خود کوتاه بیایند وگرنه اینکه به طور کلی گفته شود کسی زیر ائتلاف نزند همه آن را قبول دارند اما خود همین گویندگان چنین اظهاراتی کسانی بودند که در انتخاب‌های  گذشته ائتلاف را بر هم زدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.