سرگئی چمزوف در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه یک با بیان این خبر افزود: این تسلیحات زمانی که آزمایش برد آن به پایان برسد به نیروهای مسلح روسیه تحویل داده خواهد شد.

یوری بوریسوف معاون امور دفاعی نخست وزیر روسیه به تازگی به خبرنگاران گفت که آزمایش موفق تسلیحات پدافند موشکی اس ۵۰۰ امکان آغاز تحویل آن به نیروهای مسلح روسیه را پیش از موعد فراهم کرده است.

اس ۵۰۰ نسل جدید سامانه های موشکی زمین به هوای روسیه است که رقیب پاتریوت آمریکا شناخته می شود.
این سامانه دوربرد، توان پایش محدوده گسترده ای از آسمان محل استقرار را در بالاترین بلندا دارد.

توانایی دفاع و متوقف کردن موشک های بالستیک، هدف گرفتن انواع پرنده های دشمن از جمله هواپیماها، بالگردها و موشک های کروز از جمله کاربردهای جنگی اعلام شده اس ۵۰۰ است.

برد عملیاتی این سامانه ۶۰۰ کیلومتر و توان شلیک همزمان آن نیز تا ۱۰ موشک فراصوت بالستیک عنوان شده است ضمن اینکه این موشک ها می توانند تا هفت کیلومتر بر ثانیه پرواز کنند و با بیشترین دقت ممکن، اهداف تعیین شده از جمله کلاهک های مافوق صوت در حال پرواز را هدف بگیرند.

بسیاری از کارشناسان این سامانه را قوی تر از پاتریوت (Patriot Advanced Capability-3) می دانند.

همچنین سامانه اس ۵۰۰ به ایستگاه های رادیویی بسیار پنهانکاری مجهز خواهد شد که ایمنی عملیاتی و حفظ آن را افزایش می دهد، زیرا دشمن نمی تواند مکالمات کاربران شلیک را شنود کند یا مانع پرتاب شود.

روسیه هم اکنون از پدافند موشکی اس ۳۰۰ و ۴۰۰ در ارتش خود بهره می گیرد و به تازگی نیز اعلام کرده، مسکو و مناطق مرکزی این کشور زیر پوشش این سامانه ها قرار گرفته اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.