عیسی کلانتری عصر دوشنبه در بازدید از کانون ریزگرد فوق بحرانی اهواز در بخش غیزانیه، اظهار داشت: بر اساس مصوبه مجلس امسال ۱۰۰ میلیون دلار به مقابله با ریزگرها اختصاص داده شده که این اعتبار برای استان‌های جنوبی کشور از شرق تا غرب است و شامل سبستان و بلوچستان، کرمان و خوزستان می‌شود.

وی ۳۰ میلیون دلار از این اعتبار را مختص بخش برق عنوان کرد و افزود: سهم خوزستان نیز از این اعتبار ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است.

کلانتری اضافه کرد: اگر چه این اعتبار برای توسعه و نگهداری نهالکاری ها کافی نیست اما مصوبه مجلس است و نمی‌توان کاری کرد، در سال گذشته مجلس اعتبار ۱۰۰ میلیون دلار را به خوزستان اختصاص داد اما امسال برای استان‌های جنوب شرق تا جنوب غرب تخصیص داده است، البته با احتساب افزایش نرخ ارز این اعتبار کمی بیشتر می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان جنگل‌ها اعتبارات جداگانه ای برای مالچ پاشی دارد ادامه داد: به دلیل کمبود آب در جنوب شرق کشور با شرایط بدتری روبرو هستیم و بادهای ۱۲۰ روزه زابل به بادهای ۱۷۰ روزه تبدیل شده است، بنابراین در طرح مقابله با ریزگردها همه کشور باید دیده شود.

کلانتری درباره نگرانی نسبت به تأمین نشدن اعتبار قراردادهای نهالکاری در ۱۰ هزار هکتار از عرصه‌ها و نگهداری عرصه‌های قبلی، گفت: امسال نمی‌توان عرصه‌های نهالکاری را خیلی توسعه داد و نگهداری ۲۰ هزار هکتاری که در ۲ سال گذشته اجرا شده باید در اولویت قرار گیرد، زیرا اگر عرصه‌ها نهالکاری و رها شود ظرف چند ماه از بین می‌رود.

به گفته وی نهالکاری در مناطق مستعدی که سیل گیر نباشند، باید اجرا شود، زیرا تجربیات نشان داده که سیل نهالکاری ها را از بین می‌برد.

نابودی ۳۵ درصدی نهالکاری

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه از ۲۰ هزار هکتار عرصه نهالکاری شده ۶۵ درصد موفقیت آمیز بوده است، اظهار داشت: سیل اخیر بخش وسیعی از عرصه نهالکاری شده را از بین برد، به طوری که هفت هزار و ۲۰۰ هکتار از عرصه‌های نهالکاری شده بخشی به دلیل سیل از بین رفته و بخشی خشک شده است.

وی همچنین با تاکید بر اجرای طرح «مدیریت قرق» و «مدیریت چرا» در کانون‌های ریزگرد گفت مساله اصلی در شرق و جنوب شرق اهواز قرق است، در غیر این صورت شاید سال بدی را از نظر گرد و غبار داشته باشیم.

کلانتری گفت: امسال با وقوع سیل و بعد از آن تبخیر آب، عرصه ۱۱۲ هزار هکتاری کانون شماره ۴ ریزگرد را رسوبات خاکی فراگرفته که اگر دام‌ها وارد این عرصه شوند منجر به تخریب بافت خاک شده و کانون گرد و غبار وسیعی بوجود می‌آید که قابل مهار نخواهد بود، بنابراین وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها باید مدیریت قرق را با جدیت بیشتری اجرا کرده و از چرایدام در این مناطق جلوگیری کنند.

تأخیر ۸ ماهه مطالعات

وی با اشاره به تأخیر هشت ماهه در اتمام مطالعات طرح جامع مهار کانون‌های گرد و غبار خوزستان تصریح کرد: سازمان جنگل‌ها و مراتع باید این مطالعات را آبان ماه ۹۷ تکمیل کرده و تحویل می‌داد اما تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

کلانتری تاکید کرد: تا زمان اتمام مطالعات نباید طرح جدیدی اجرا شود و اجرای پروژه جدید منوط به اتمام مطالعات طرح جامع گرد و غبار است.

وی همچنین گفت: بارندگی‌های مناسب امسال باعث شده ریزگردهای با منشأ خارجی که از کانون‌های عراق و سوریه برمیخاستو گاهی تا تهران می‌رسید، کاهش یابد.

کلانتری تصریح کرد: شرایط فعلی برای مذاکره با کشورهای همسایه درباره کانون‌های گرد و غبار مناسب نیست.

وی با اظهار امیدواری نسبت به کنترل کانون‌های گرد و غبار خارجی با همکاری عراق و سوریه و افزایش حقابه رودخانه‌های دجله و فرات، افزود: برخی مناطق تولید گرد و غبار عراق پیش از این در اشغال داعش بود که بعد از پایان کار داعش اکنون در اختیار دولت قرار گرفته است.

 

پایمال شدن حق تالاب‌ها

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه حق تالاب‌ها باید به رسمیت شناخته شود گفت: وزارت نیرو همانطور که به مصارف شرب و کشاورزی آب اختصاص می‌دهد، باید حق تالاب‌ها را نیز آب بدهد، نمی‌شود در خشکسالی‌ها حق تالاب‌ها را به صفر رساند و آن را به کشاورزی تخصیص داد.

وی با اشاره به دستور رئیس جمهوری مبنی بر اولویت بخشی به تأمین حقابه تالاب‌ها افزود: اولویت حقابه تالاب‌ها بیشتر از سهم کشاورزی است، در این زمینه با کسانی که از نظر قانونی حقابه ها را تخصیص می‌دهند مشکل داریم زیرا تأمین حقابه تالاب‌ها را آخرین مرحله و در صورت وجود آب مازاد، قرار داده‌اند.

کلانتری با بیان اینکه تالاب‌ها حق قانونی خود را می‌خواهند، تاکید کرد: با وزارت نیرو بحث‌هایی درباره حق قانونی تالاب‌های کشور در حال انجام است و وزارت نیرو این حق را باید به رسمیت بشناسد، البته وزیر نیرو دستور تأمین حقابه را صادر کرده اما زیرمجموعه نیز باید آن را اجرا کند.

وی اضافه کرد: شرایط سال به سال در حال بهبود است و امیدواریم تا یکی دو سال آینده حقابه تالاب‌ها، حداقل به اندازه سهمیه کشاورزی تخصیص داده شود و توزیع آب عادلانه باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عصر وارد اهواز شد. وی در بدو ورود در ساعت ۱۹ از فرودگاه عازم بخش غیزانیه شد تا از کانون شماره ۴ در این بخش بازدید کرده و در جریان اجرای طرح مهار کانون فوق بحرانی ریزگرد اهواز قرار گیرد.

کانون شماره ۴ در شرق و جنوب شرق اهواز ۱۱۲ هزار هکتار وسعت دارد و عملیات بیابان زدایی در آن از بهمن سال ۱۳۹۵ در پی وقوع طوفان‌های گرد و خاک در اهواز به دستور رئیس جمهوری آغاز شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.