رویترز گزارش داد، دولت آلمان پس از دوره‌ای چند ماهه از تنش دیپلماتیک با دولت نیکولاس مادورو در ونزوئلا و قطع رابطه با کاراکاس، حال باردیگر روابط خود را با ونزوئلا از سر گرفته است.

در همین ارتباط نیز، وزارت امورخارجه ونزوئلا با انتشار بیانیه‌ای در ارتباط با از سر گیری روابط سیاسی با آلمان اعلام کرد که در نشست دوجانبه در برلین مقرر شد، روابط دیپلماتیک میان آلمان و ونزوئلا از سر گرفته شود.

در این نشست همچنین مقرر شده است که «دانیل کرینر»، سفیر آلمان در ونزوئلا به کاراکاس بازگردد.

«دانیل کرینر»، اسفند ماه گذشته به اتهام دخالت در امور داخلی ونزوئلا و حمایت از خوان گوایدو، رهبر مخالفان از کاراکاس اخراج شده بود.

حکومت کاراکاس در آن زمان وی را یک عنصر نامطلوب خواند و ۴۸ ساعت به او وقت داد که خاک ونزوئلا را ترک کند، اما حال در نشست دوجانبه دو طرف در برلین مقرر شده است تا کرینر دیگر به عنوان عنصر نامرغوب شناخته نشود و دولت برلین نیز تصمیم گرفت که وی به کاراکاس باز گردد.

کرینر پیش از اخراج در کنار ۱۲ سفیر اروپایی و آمریکای لاتین برای استقبال گوایدو رهبر مخالفان، به فرودگاه کاراکاس رفته بود.

آلمان در حالی تصمیم گرفته که روابط سیاسی خود با دولت نیکولاس مادورو در ونزوئلا را از سر گیرد که روابط کاراکاس با کشورهای غربی طی چند ماه گذشته به دلیل حمایت غربی‌ها از مخالفان و شورشیان ضددولتی روبه وخامت رفته است.

با این حال آلمان نخستین کشور اروپایی است که پس از تنش‌های اخیر میان ونزوئلا و غرب، روابط سیاسی خود را با اعزام دوباره سفیر با دولت مادورو ارتقا می‌بخشد.

بسیاری از کشورهای اروپایی به تبعیت از آمریکا، خوان گوایدو، رهبر مخالفان ضد دولتی در ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت به رسمیت شناخته‌اند، اما این اقدام که از زمستان گذشته صورت گرفته نتوانسته صحنه سیاسی ونزوئلا را با تغییر روبرو سازد و دولت مادورو همچنان قدرت و کنترل کامل ونزوئلا را در دست دارد.

برخلاف کشورهای غربی، دیگر کشورها از جمله روسیه، ایران، چین و ترکیه از ابتدای آغاز بحران سیاسی در ونزوئلا از دولت مرکزی و منتخب نیکولاس مادورو حمایت کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.