آسوشیتدپرس گزارش داد، این نامزد ۶۶ ساله با شکست خوان کارلوس وارلا، در یک رقابت بسیار نزدیک انتخاباتی در تاریخ پاناما که دو هفته پیش برگزار شد، تنها با کسب ۳۱ درصد آرا پیروز انتخابات شد. وی از حزب "انقلابی دموکرات" این کشور است.

کورتیزو اعلام کرده است که با افزایش دادن همکاری بخش خصوصی و عمومی در پروژه‌های زیرساختی، در جهت رشد اقتصاد تلاش خواهد کرد و همچنین وجود فساد در قراردادهای دولتی را ریشه‌کن خواهد کرد.

وی گفت: "ما چالش‌های مهمی داریم و یک دهه شکست و فساد را تجربه کرده‌ایم؛ فرصتی در کشور برای سهل‌انگاری نیست".

با توجه به فقر حدود ۴ میلیون شهروند پانامایی، رئیس‌جمهور جدید این کشور افزود: "مسئولیت مهمی در برابر کسانی که فراموش شده‌اند داریم".

تحویل دولت به کورتیزو در حالی صورت می‌گیرد که اقتصاد پاناما رشد کندی را تجربه می کند و مردم نیز از فساد مسئولان دچار سرخودرگی شده‌اند. سال پیش، رشد اقتصادی این کشور ۳.۷ درصد بود و نرخ بیکاری نیز به ۶ درصد رسید.

وی در ادامه گفت که هفته آتی "یک واحد برای رقابت‌پذیر بودن سرویس‌های بین‌المللی" ایجاد خواهد کرد تا اطمینان پیدا شود که پاناما برترین مرکز سرویس‌های کسب‌وکار و تدارکات در آمریکای لاتین است.

ویلبر رأس، وزیر بازرگانی آمریکا و رؤسای جمهور کشورهای کلمبیا، پرو، بولیوی و جمهوری دومینیکن از شرکت کنندگان این مراسم بودند.

ویلبر رأس اعلام کرد که چند روز پیش با کورتیزو دیداری داشته است و درخصوص تمایل دو طرف برای رشد اقتصاد پاناما بحث کرده‌اند.

علاوه بر این، کورتیزو اعلام کرد که تلاش خواهد کرد تا تصویر پاناما را به عنوان کشوری که پناهگاه مالی شده است و به صورت جدی علیه پولشویی همکاری نمی‌کند، از بین ببرد.

دیروز (دوشنبه)، پس از ادای سوگند کورتیزو که توسط رئیس جدید کنگره و در یک مرکز کنوانسیون شهر پاناما انجام گرفت، کورتیزو بیان داشت که: "این یک آغاز جدید است، برای نجات پاناما. کشور ما مورد بی‌احترامی و بدرفتاری قرار گرفته است… این مسئله اینجا پایان می‌یابد، امروز پایان می‌یابد! "

شماری از تحلیلگران اظهار داشته‌اند که رئیس‌جمهور جدید پاناما باید روی جمع کردن رسوایی‌های داخلی تمرکز کند که حتی بعضی از آن‌ها در سطح بین‌المللی هستند؛ مانند پرونده رشوه‌دهی مدیران شرکت برزیلی "اودربرشت" به مقامات که در سطح منطقه اتفاق افتاده است.

مایکل شیفتر، رئیس اندیشکده "گفت‌وگوی درون‌قاره‌ای آمریکا" در واشنگتن گفته است: "اگر کورتیزو می‌خواهد اعتبار بین‌المللی پاناما را بهبود دهد، باید علیه فساد داخلی مبارزه کند". شیفتر افزود که با موفقیت کورتیزو در جبهه داخلی، تصویر کشور پاناما بهتر خواهد شد.

کورتیزو پیام محکمی در مبارزه با فساد صادر کرده است و دستگاه‌های دولت قبل را به خصوص مورد خطاب قرار داده است.

در همین راستا وی گفته است: "ما از یک دهه شکست‌خورده آمده‌ایم، پر از فساد، قانون‌شکنی و به سرقت رفتن اموال پانامایی‌ها". با وجود این، حزب کورتیزو که دهه پیش بر سر قدرت بود نیز به رسوایی متهم است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.