خبرگزاری فرانسه گزارش داد، براساس حکم دادگاه الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه به ۱۰ روز حبس محکوم شده است. دادستان‌ها این چهره سیاسی روسیه را به نقض قوانین اعتراضات حین تجمع ۱۲ ژوئن متهم می‌کنند. ناوالنی هم در واکنش به این حکم نوشت: ۱۰ روز حبس بابت اعتراض به بی‌قانونی. اگر ما ساکت بمانیم و از خانه بیرون نرویم، بی‌قانونی هرگز متوقف نخواهد شد.

در جریان اعتراضات ژوئن که پلیس برای متفرق کردن اعتراضاتی وارد عمل شد که عمدتاً مسالمت‌آمیز بود، ناوالنی یکی از بیش از ۴۰۰ معترض بازداشتی شد. معترضان خواستار پایان یافتن مصونیت ادعایی آژانس‌های اجرای قانون شد. او ساعاتی پس از آن آزاد شد.

این اعتراضات پس از طرح اتهامات خلاف واقع علیه ایوان گولونف، روزنامه سرشناس روس برگزار شد. هدف از اعتراضات طرح درخواست آزادی این روزنامه‌نگار بود اما پلیس او را در آستانه اعتراضات آزاد کرد. این اقدام از دید بسیاری، تلاش کرملین برای خاموش کردن موج جدید اعتراضات به شمار رفت.

پس از آن تصاویری از پلیس حین ضرب و شتم و بازداشت عابران منتشر شد و عفو بین‌المللی مقام‌های روسیه را به "تلاش برای تحقیر و سرکوب همبستگی و حقوق" متهم کرد. طی دهه گذشته، ناوالنی به عنوان یکی از مخالفان اصلی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ظهور کرده است و برخی از بزرگترین اعتراضات ضد کرملین در سال‌های اخیر را شکل داد. ناوالنی سال گذشته به اتهام نقض قوانین اعتراضات به ۳۰ و ۲۰ روز زندان محکوم شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.