مناظره تلویزیونی کاندیداهای حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا برای جو بایدنهزینه کلانی داشت. در حالی که از محبوبیت جو بایدنو همچنین برنی سندرز آشکارا کاسته شده، محبوبیت کامالا هریس و الیزابت وارن افزایش یافته است.

پرسش اصلی حزب دموکرات آمریکا در شرایط کنونی این است که چه کسی قرار است در کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا با دونالد ترامپ، کاندیدای حزب جمهوریخواه به رقابت بپردازد.

تاکنون ۲۰ تن از اعضای حزب دموکرات خود را برای رقابت با ترامپ کاندیدا کرده‌اند. از آن جمله می‌توان به جو بایدن، معاون باراک اوباما اشاره کرد. افزون بر او، برنی سندرز، کامالا هریس و الیزابت وارن نیز از دیگر کاندیدهای مطرح دموکرات‌ها برای انتخابات سال آینده به شمار می‌آیند.

در همین رابطه، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته دو مناظره تلویزیونی کاندیداهای حزب دموکرات برگزار شد. در هر مناظره ده کاندیدای این حزب شرکت داشتند؛ مناظره‌هایی که عملاً به زیان جو بایدن به پایان رسید.

شبکه سی‌ان‌ان در ارتباط با این دو مناظره اقدام به برگزاری یک نظرسنجی کرده است. نتایج این نظرسنجی برای جوبایدن و برنی سندرز رضایت‌بخش نبود.

محبوبیت جو بایدن بر اساس نتایج این نظرسنجی در بین هواداران حزب دموکرات به ۲۲ درصد رسیده است. به این ترتیب، میزان محبوبیت او در قیاس با ماه مه ۱۰ درصد و در قیاس با ماه آوریل حتی ۱۷ درصد کاهش داشته است.

محبوبیت برنی سندرز نیز در بین هواداران حزب دموکرات چهار درصد کاهش یافته و به ۱۴ درصد رسیده است.

برخلاف سندرز و بایدن، محبوبیت دو کاندیدای دیگر این رقابت‌ها، یعنی کامالا هریس و الیزابت وارن افزایش یافته است. کامالا هریس موفق شده میزان محبوبیت خود را نزد هواداران حزب دموکرات دو برابر کرده و با کسب ۱۷ درصد پس از بایدن در رده دوم محبوبیت نامزدها قرار دارد. الیزابت وارن نیز با ۱۵ درصد در رده سوم قرار دارد.

به رغم کاهش محبوبیت جو بایدن، ۴۳ درصد هواداران حزب دموکرات بر اساس نتایج سی‌ان‌ان، همچنان بر این باورند که بایدن تنها کسی است که می‌تواند در رقابت‌های نوامبر ۲۰۲۰ بر دونالد ترامپ پیروز شود.

کامالا هریس که زنی رنگین‌پوست است، در مناظره کاندیداهای حزب دموکرات از سیاست هم‌پیوندی سیاهپوستان در آمریکا سخن گفته بود و در همین رابطه دست به انتقاد از جو بایدن زده بود. الیزابت وارن هم در مناظره تلویزیونی خود با اشاره کردن به توزیع ناعادلانه ثروت در آمریکا توانسته بود بر محبوبیت خود بیافزاید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.