"جوزف بورل" سیاستمدار چپگرا و وزیر خارجه اسپانیا که در سابقه فعالیت‌های دیپلماتیک خود رویکردی ضد آمریکایی داشته است، جانشین فدریکا موگرینی در سمت " مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا" شده است.

همچنین سران اروپا در نشست امروز خود در بروکسل  خانم " اورسولا فون دیر لاین" وزیر دفاع آلمان را به عنوان رییس جدید کمیسیون اروپا و جانشین " دونالد تاسک" انتخاب کردند.

"شارل میشل" نخست وزیر بلژیک نیز به عنوان رییس شورای اروپا انتخاب شده و خانم "کریستین لاگارد"رییس صندوق بین المللی پول به عنوان رییس جدید بانک مرکزی اروپا برگزیده شده است.

گفتنی است جوزف بورل دیدگاهی به شدت انتقادی نسبت به اقدامات و سیاست های دونالد ترامپ دارد.

بورل از حامیان جدی برجام است و بارها از سیاست های دونالد ترامپ در خروج یکجانبه از برجام و اعمال سیاست تهدید و فشار علیه ایران انتقاد کرده است.

بورل هفته گذشته در واکنش به اقدامات ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی، ضمن دفاع از موضع ایران در این باره گفته بود: "تا آنجا که من می‌دانم این تصمیم ایران در چارچوب برجام است... آمریکا با خروج از برجام اقدام بدی انجام داد و زمینه تصمیم اخیر ایران در محدودیت فعالیت برجامی را فراهم کرد."

بورل در دی ماه سال گذشته نیز در مصاحبه‌ای گفته بود:" حفظ برجام بخش مهمی از امنیت ماست. ما برای رسیدن به این توافق انرژی دیپلماتیک و اراده سیاسی زیادی را سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. به همین ما حفظ توافق را مهم می‌دانیم."

او همچنین از حامیان جدی حکومت "نیکولاس مادورو" در ونزوئلا و از منتقدان رویکرد دولت ترامپ در قبال تغییر رژیم در ونزوئلاست.

این دیپلمات ۷۲ ساله اسپانیایی در روستایی کوچک در منطقه کاتالونیا اسپانیا زاده شده است. آخرین مدرک تحصیلی او دکترای اقتصاد است اما او فوق لیسانس رشته مهندسی خود را نیز از دانشگاه استنفورد در ایالات متحده آمریکا دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.