هه‌وال ئه‌بووبه‌کر در حاشیه برگزاری کنگره بین‌المللی مشاهیر کرد، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج و در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه برخورد آنها با ایران و پاسخگویی آنها به امریکا برای تحریم کشورمان اظهار داشت: اقلیم کردستان برای ارتباط با ایران و مبادلات مرزی از امریکا دستور نمی‌گیرید بلکه ما تابع سیاست‌های دولت مرکزی هستیم هر چند بنای ما توسعه این ارتباط است.

وی اضافه کرد: تاکنون از طرف حکومت مرکزی و یا اقلیم هیچ صحبتی وجود ندارد که نحوه تجارت و بازرگانی ما در مرزها چگونه باشد گرچه همانند گذشته ارتباط ما با ایران در مرزها برقرار است و البته آمده‌ایم تا برای آینده این روابط را توسعه دهیم و ارتباط هوایی بین سنندج و سلیمانیه را نیز برقرار کنیم.

وی همچنین گفت: بازگشایی مرز سیرانبند بانه، ایجاد شهرک‌های صنعتی و تجاری آزاد مشترک در مرزها و تلاش برای خواهرخواندگی شهرداری سنندج و سلیمانیه از برنامه‌های ما برای توسعه ارتباط میان اقلیم و کردستان ایران است.

وی تصریح کرد: امیدواریم جنگ از این منطقه به دور باشد چرا که جنگ به تمام منطقه آسیب می‌رساند و از آنجایی که کشورهایی در این منطقه فعالیت اقتصادی دارند اگر جنگی صورت بگیرد تنها ایران و یا عراق نیست که ضرر می‌کند، لذا باید تلاش کنیم نگذاریم در این منطقه که امنیت در آن برقرار است، جنگی رخ دهد.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقدامی از طریق اقلیم برای بازگشایی مرز سیرانبند بانه و سیف سقز شده است، گفت: ما مدت زیادی است که پیگیر این مساله هستیم، با وزیر داخلی عراق صحبت کرده‌ایم و او ابراز رضایت کرده‌اند هر چند ایران نیز به بازگشایی این مرزها تمایل دارد.

ئه‌بووبه‌کر اذعان داشت: ما تمامی ملزومات را برای بازگشایی این مرزها به عنوان مرزی بین‌المللی پیش‌بینی کرده‌ایم، باید به شما اطمینان دهم که بعد از مرزهای رسمی باشماق و پرویزخان، چهار مرز سیرانبند، طویله، پشته و کیله هم به عنوان مرز رسمی و بین‌المللی شناخته شده‌اند که مبادلات مرزی و تجارت در آن انجام می‌شود، اما هدف ما از سیف سقز و سیرانبند بانه این است که مردم بتواند در این مرزها رفت و آمد داشته باشند و این را هم دو طرف وعده داده‌اند و روسای جمهور ایران و عراق نیز در خصوص این دو مرز صحبت شده و هر دو اعلام رضایت کرده‌اند.

استاندار سلیمانیه در پاسخ به طرح این موضوع که تجار و اعضای اتاق بازرگانی، نبود شعبه ارزی در سلیمانیه را مشکلی برای تجارت می‌دانند و برنامه اقلیم برای حل این موضوع چیست، گفت: در مدت ۲۸ سالی که با ایران ارتباط بازرگانی و تجارت داریم درخواست می‌کنیم که شعبه‌ای از بانک‌های معتمد خود را در سلیمانه باز کنند که به راستی به دلیل نبود بانک دولتی و مطمئن، بازرگانان در حوالجات پول تجارت دچار زیان‌هایی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: دو موضوع بانک و بیمه برای بازرگانان خیلی مهم است که نبود بانک و بیمه زیان بزرگی به تبادلات بازرگانی می‌رساند لذا لازم است و درخواست کرده‌ایم که بانک‌هایی که از طرف ایران به رسمیت می‌شناسند در سلیمانیه باز شوند تا مشکلات بازرگانان کاهش یابد.

سرانجام ایجاد شهرک صنعتی و تجاری آزاد در مرز باشماق مریوان یکی دیگر از سوالات بود که ئه‌بووبه‌کر گفت: در گذشته و قبل از حکومت جدید عراق، ایجاد شهرک صنعتی مشترک مطرح شد که در مرز پرویزخان زمین آن مهیا شده است.

وی یادآوری کرد: در دیدار اخیر دو رئیس جمهوری اسلامی ایران و عراق این موضوع بازهم مطرح شد، که استاندار کردستان پیگیر است که یکی از دو شهرک مصوب در مرزهای کردستان باشد و از ما درخواست کرده یکی از مرزها را معرفی کنیم و ما نیز بعد از برگشت به اقلیم با حکومت صحبت خواهیم کرد اما اطمینان می‌دهیم که یکی از آن دو شهرک صنعتی و تجاری آزاد در کردستان باشد.

استاندار سلیمانیه در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: هر مشکلی در زمینه ارتباط بدون ویزای بین ایران و عراق برطرف می‌کنیم اما اگر مشکلی هم باشد به اتحادیه‌ها برمی‌گردد که ما با آنها مشورت خواهیم کرد هرچند حکومت مرکزی عراق بر این تاکید دارد که ارتباط بین دو طرف نیازی به ویزا نخواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.