آناتولی گزارش داد، سزای تملی، از روسای حزب دموکراتیک خلق ترکیه در جمع قانونگذاران حزبش گفت این سیستم ریاست جمهوری، ترکیه را به درون بحران کشیده است. او با هشدار نسبت به بروز بحران‌های بیشتر گفت: ترکیه نمی‌تواند با این سیستم ریاست جمهوری ادامه دهد. یک سیستم ریاست جمهوری بر اساس یک رئیس‌جمهوری که متعلق به یک حزب است نمی‌تواند با تاریخ، فرهنگ و سنت این کشور تطابق داشته باشد.

رای‌دهندگان ترکیه‌ای در آوریل ۲۰۱۷ به تغییر سیستم پارلمانی به یک سیستم حکومتداری ریاست جمهوری رای دادند. حزب دموکراتیک خلق ترکیه علیه این تغییرات کمپین کرد.

در همین حال رهبر حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه گفت، یک رهبر حزب که رئیس‌جمهوری شده است نمی‌تواند نشانگر اتحاد در این کشور باشد. کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری‌خواه در جمع قانونگذاران حزبش گفت مردم ترکیه یک رئیس‌جمهوری بی‌طرف می‌خواهند. او تاکید کرد: اگر حرف مرا باور ندارید رفراندوم برگزار کنید. مطمئن باشید اکثریت قاطع از مردم ترکیه خواستار یک رئیس‌جمهوری بی‌طرف هستند. رهبر یک حزب نمی‌تواند نشانگر اتحاد کشور باشد.

به گفته قلیچدار اوغلو، بخش‌هایی در قانون اساسی ترکیه در رابطه با بی‌طرفی ریاست جمهوری باید اصلاح شود. او تاکید کرد: این اصلاحات را ارائه کنید. ما آن را تغییر می‌دهیم.

اظهارات احزاب اپوزیسیون در حالی مطرح می‌شود که رهبر حزب حرکت ملی‌گرای ترکیه تاکید کرد، حزب او از اصلاحات حقوقی و اداری برای تقویت سیستم ریاست جمهوری جدید حمایت می‌کند.

دولت باغچلی، رهبر حزب حرکت ملی‌گرا در جمع گروه پارلمانی خودش گفت: هر آنچه لازم باشد برای تقویت این سیستم ریاست جمهوری در چهار سال آتی صورت می‌گیرد. من در تمامی اقدامات مثبت که به نفع کشور و ملتم باشد، مشارکت خواهم کرد. همچنین هیچ انتخابات زودهنگامی در کار نخواهد بود. پرونده انتخابات تا ۲۳ ژوئن ۲۰۲۳ بسته شده است.

رهبر حزب حرکت ملی‌گرا تاکید کرد: ترکیه از سیستم ریاست جمهوری جدید عقب‌نشینی نمی‌کند. باز کردن مبحث سیستم ریاست جمهوری به نفع این کشور، ملت یا دموکراسی نیست.   

دولت باغچلی همچنین از اظهارات رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه در نشست گروه بیست در ژاپن استقبال کرد. اردوغان درباره تحریم‌های احتمالی آمریکا به علت خرید یک سامانه دفاعی روسیه از سوی کشورش صحبت کرده بود. باغچلی گفت: اظهارات او درباره اینکه چنین تحریم‌هایی اعمال نخواهد شد، بسیار مثبت است. حتی اگر رویکرد و پیام‌های رئیس‌جمهوری آمریکا نسبت به ترکیه مثبت باشد، ما باید شرافتمان را حفظ کنیم و آماده هر احتمالی باشیم. آمریکا می‌تواند به سادگی تمام وعده‌هایش را فراموش کند و این حقیقتی شناخته شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.