به گزارش جروزالم پست،لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه تصمیم دارد از طرحی جایگزین برایتوافق هسته ای ایران پرده برداری کند که به ادعای وی، به تهران اجازه خواهد داد بدون توانایی غنی سازی اورانیوم، انرژی هسته‌ای داشته باشد.

لیندسی گراهام روز سه شنبه در بیت المقدس خطاب به خبرنگاران گفت: طرح انرژی هسته ای بدون سوخت، می تواند شامل کشورهای عربی منطقه نیز باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: هنگامی که کشوری در فرآیند سوخت هسته‌ای مشارکت نداشته باشد، قادر به ساخت بمب نیز نخواهد بود. این مسأله امکان پذیر است که بدون غنی سازی، انرژی هسته‌ای داشته باشید.

گراهام همچنین گفت که از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران حمایت می کند؛ اما باید این اقدام با چیزی دیگر جایگزین شود.

وی در ادامه تصریح کرد: من در چند روز آینده، یک، دو یا سه توافق را پیشنهاد خواهم داد که طبق آن ایرانی ها و کشورهای عربی می توانند انرژی هسته‌ای داشته باشند؛ اما نمی توانند اورانیوم را غنی سازی و یا فرآوری کنند.

شایان ذکر است، سخنان سناتور لیندسی گراهام در حالی بیان شده که به تازگی مقامات کشورمان اعلام کردند از سقف مجاز ذخیره اورانیوم غنی سازی شده با غلظت ۳.۶۷طبق برجام عبور کرده اند.

گفتنی است، اقدام ایران در افزایش سقف مجاز ذخیره اورانیوم غنی سازی شده پس از آن انجام شد که سال گذشته آمریکا با خروج از برجام، تحریم هایی را علیه کشورمان اعمال کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.