دولت چین در پاسخ به تهدید «جرمی هانت» وزیر امور خارجه بریتانیا در خصوص هنگ‌کنگ گفت لندن در رویای دوران استعماری به سر می‌برد.

به نوشته پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌ان‌ای»، «گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه در پاسخ به اظهارات هانت درباره هنگ‌کنگ گفت: «به نظر می‌رسد او در میان شکوه محوشده استعمار بریتانیا خیال‌بافی می‌کند و با عادت بد ژست‌گرفتن به امور کشورهای دیگر می‌نگرد».

روزنامه «سوت چاینا مورنینگ پست» نیز به نقل از شوانگ نوشت: «ما از طرف بریتانیایی، به‌خصوص هانت، خواستیم دست از اعتمادبه‌نفس بیش از حد و مداخله شرم‌آور در امور هنک‌کنگ دست بردارند. این کار محکوم به شکست است».

هانت روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای گفت: «هنگ‌کنگ بخشی از چین است و ما آن را پذیرفته‌ایم. اما آزادی‌های هنگ‌کنگ در اعلامیه‌ای مشترک، مورد احترام عنوان شده است».

او در ادامه تهدید کرد:‌ «انتظار داریم این توافق الزام‌آور به لحاظ قانونی، مورد احترام قرار گیرد و اگر غیر از این باشد عواقبی جدی خواهد داشت».

هنگ کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بود اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ کنگ دارای بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به شمار می‌رود. 

۱۹ خرداد، شهروندان هنگ‌کنگی در اعتراض به تصویب لایحه‌ای در پارلمان اعتراض کردند. این لایحه اجازه استرداد مجرمین به چین را میسر کرد؛ اما به‌گفته معترضین  موجب به خطر افتادن استقلال هنگ‌کنگ می‌شد.

۲۵ خرداد ماه «کری لام» فرماندار هنگ‌کنگ اعلام کرد در واکنش به نارضایتی عمومی گسترده مردم، لایحه پیشنهادی پارلمان را به مدت نامحدود به حالت تعلیق در خواهد آورد. اما این اقدام او موجب فروکش کردن خشم معترضان نشد.

روزنامه‌های پرتیراژ چین، نیروهای خارجی را عامل تحریک تظاهرات در هنگ‌کنگ با قصد ضربه زدن به پکن دانستند.

روز دوشنبه معترضان هنگ‌کنگی در ادامه اعتراضات خود علیه دولت و پارلمان، شیشه‌های ساختمان پارلمان را شکسته و با مأموران پلیس درگیر شدند. ساعاتی بعد نیز با ورود به داخل ساختمان پارلمان، میز و صندلی‌های داخل آن را به بیرون ریخته و بر روی دیوارهای صحن اصلی آن شعارنویسی کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.