این سناتور آمریکایی که از طرفداران نزدیک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به شمار می‌رود، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در بیت‌المقدس اعلام کرد: می‌خواهم همه بدانند که راه حل تشکیل "تک کشور" نباید مطرح باشد، من یک ده سنتی هم برای این طرح سرمایه‌گذاری نخواهم کرد.

لندسی گراهام به عنوان رئیس کمیته فرعی سنا در امور وزارت خارجه و امور مالی کمک‌های خارجی، بر روی تخصیص بودجه کاخ سفید برای طرح "صلح خاورمیانه" کنترل دارد.

طی ماه‌های اخیر، مقامات دولت آمریکا اعلام نکرده‌اند که برنامه صلح در خاورمیانه که توسط مشاور ارشد و داماد ترامپ، جارد کوشنر ارائه شده است، با موضع دیرینه آمریکا مبنی بر راه حل "دو کشوری" همخوانی دارد یا نه؛ اخیراً مقامات آمریکا طی کنفرانسی تجاری که در بحرین برگزار شد، اولین محور برنامه‌شان را ارائه دادند.

منتقدان، با اشاره داشتن به اقدامات ترامپ نظیر انتقال سفارتخانه آمریکا از تل‌آویو به قدس و نیز به رسمیت شناختن حاکمیت صهیونیست‌ها بر بلندی‌های جولان، دولت وی را به جانبداری از رژیم صهیونیستی و اقدام علیه فلسطینیان متهم کرده‌اند.

در ادامه کنفرانس خبری گراهام راه حل تک کشوری را "معامله‌ای بد برای آمریکا" خواند.

وی اظهار داشت: "اگر به وجود دولت یهودی دموکرات معتقد هستید، این خواست با ادغام مردم در طی زمان از بین خواهد رفت؛ اگر مردم فلسطین را با حق رأی جذب کنید، دولت‌های یهود از بین می‌روند و اگر آن‌ها را بدون حق رأی جذب کنید، همانند آفریقای جنوبی خواهد شد و اتفاق نمی‌افتد".

گراهام، کنفرانس خبری خود را با همراهی سناتور کریس وان هولن برگزار کرد. این کنفرانس پس از دیدار دوشنبه آن‌ها با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیدار سه‌شنبه‌شان با صائب عریقات، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین انجام پذیرفت.

وان هولن نیز اعلام کرد: "ما معتقدیم ارسال این پیام به فلسطینیانی که خواستار زندگی آرام در کنار اسرائیل هستند، ضروری است؛ ما می‌خواهیم راه حل تأسیس دو کشور برای حل این نزاع، مطرح باقی بماند".

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.