محمدعلی شجاعی در دیدار علما و نخبگان اهل استان اظهار کرد: به دنبال مقصر نیستیم اما به هر دلیلی نداشته های استان خراسان شمالی در مقایسه با دیگر استان‌ها بیشتر از داشته‌هایش است.

وی افزود: جمعیت فعال در استان وجود دارد و همه مشغول به کار هستند اما سطح درآمد بسیار پایین است و این مشکل ربطی به شرایط موجود کشور مانند تحریم‌ها ندارد.

استاندار خراسان شمالی ادامه داد: نقش مردم و دولت در توسعه کشور باید مشخص باشد و باید بدانیم این نگاه که تأمین تمامی نداشته های زندگی مردم بر عهده دولت است و مردم نقشی ندارند در هیچ جامعه‌ای نبوده و نیست.

وی با تأکید بر شناسایی درست آسیب‌ها و مشکلات، تصریح کرد: به دنبال مشخص شدن آسیب‌ها و رسیدن به راهکارهایی برای علاج آن و وظایفی هستم که در سایه وحدت و همدلی توسعه استان رقم بخورد.

شجاعی خطاب به علما و نخبگان اهل سنت حاضر در نشست گفت: بنده وظیفه‌دارم برای حل مشکلات از شما کمک بگیرم اما سؤال من از شما این است که آیا تنها با ایجاد راه، ابنیه و ... مشکلات معیشت و اشتغال مردم منطقه حل می‌شود؟ 

وی خاطرنشان کرد: نسبت به ده سال گذشته درصدی از راه‌های روستایی آسفالت شده است اما چرا مشکل رفاه و معیشت مردم حل‌نشده است؟ بنده اعتقاددارم حل مشکلات معیشت مردم نیازمند برنامه عملیاتی است و باید بدانیم با رویکرد قدیم نمی‌توانیم به دنبال نتایج متفاوت باشیم.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی در ادامه سخنان خود گفت: این نشست‌ها باید حالت اجرایی داشته باشد چراکه بنده مشکلات را می‌دانم و نیاز به سخنرانی نیست و باید برای حل مشکلات طرح اجرایی داشته باشد.

وی افزود: فرهنگ مردم استان به‌ویژه مردم اهل سنت فرهنگ کار کردن است و این موضوع در حادثه سیل اخیر استان به خوبی به نمایش گذاشته شد و اگر همراهی و همکاری مردم نبود حادثه سیل به خوبی مدیریت نمی‌شد.

شجاعی ادامه داد: این حضور و همراهی مردم باید بافکر، هوشمندی، دانش و شعور به خروجی خوبی برای بهتر شدن زندگی مردم تبدیل شود. وی تأکید کرد: هر منطقه دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های خاص خود است که باید با خروج از حالت سنتی و بهره‌مندی از ظرفیت جوانان اهل کار به دنبال تبدیل این نعمت‌ها به ثروت باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد طرح‌های جدید ازجمله فرآوری، بسته‌بندی و ایجاد زنجیره تولید باید از ظرفیت‌ها و استعداد جوانان تحصیل‌کرده در این راستا بهره‌مند شد.

رئیس شورای تامین استان تأکید کرد: روستاییان می‌توانند با تشکیل تعاونی و صندوق‌های خرد روستایی مشکلات منطقه خود را حل کنند و بدانند بنده با تمام توان برای کار آماده‌ام و حمایت خواهم کرد.

وی در خصوص حل مشکلات اهل سنت استان دستور داد: علما و نخبگان اهل سنت ۵ نفر نماینده از کل منطقه را به حوزه معاونت سیاسی استانداری معرفی کنند و در ادامه معاون سیاسی بنده نشست اجرایی با مدیران اجرایی مربوط برای حل مشکلات برگزار کند و در جلسه آتی با بنده راهکارهای اجرایی ارائه شود.

شجاعی با اشاره به نگرانی و دغدغه مردم منطقه راز و جرگلان و مانه و سملقان برای حل مشکلات مربوط به راه‌های دسترسی آسیب‌دیده از سیل اخیر استان، گفت: هنوز تخصیص اعتباری صورت نگرفته است اما تلاش می‌کنیم با پیش‌بینی اعتبار از سایر منابع کار را هر چه سریع‌تر شروع کنیم و قبل از آغاز فصل بارش آب‌نماها و پل‌ها ایجاد شود.

وی بابیان اینکه برای حل مشکلات باید به‌صراحت اعلام کنید چه می‌خواهید، افزود: در جلساتی که در هیات دولت داشتم به‌صراحت نداشته های استان را به وزیران مربوط اعلام کردم و تمامی این جلسات برای این بود که می‌دانم منابع موجود برای توسعه استان کافی نیست.

استاندار خراسان شمالی با تأکید بر همدلی و انسجام بین اقشار مختلف مردم استان، تصریح کرد: بنده اعتقاددارم با کنار هم بودن حال استان خراسان شمالی خوب و نداشته هایش جبران می‌شود بنابراین قرار بنده با شما ازنظر اجرایی در کنار هم بودن است.

وی مطرح کرد: نباید منتظر دیگران برای حل مشکلات استان باشیم و باید بدانیم ما باید با کمک یکدیگر مشکلات را حل و توسعه استان را رقم بزنیم. 

شجاعی خاطرنشان کرد: به دنبال برخورد سیاسی با افراد نیستم چراکه می‌دانم سرافرازی نظام و حاکمیت رضایت و رفاه زندگی مردم است.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی در ادامه به سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور و هیات دولت به استان اشاره کرد و گفت: تلاش بنده برگزاری این سفر در نیمه اول سال بود و ۲۳ تیرماه سال جاری همزمان با ولادت امام رضا (ع) خراسان شمالی میزبان رئیس‌جمهور و هیات دولت خواهد بود.

وی افزود: در دو روز گذشته دو جلسه در هیات دولت با محوریت بیان مشکلات، مسائل و برنامه‌های توسعه‌ای استان با ریاست رئیس دفتر رئیس‌جمهور و معاون هماهنگی و پیگیری امور استان‌های دفتر رئیس‌جمهور با حضور مدیران و نمایندگان مجلس استان برگزار شد.

شجاعی تصریح کرد: در دیدار جداگانه‌ای که با دکتر روحانی داشتم به همراهی مردم استان با دولت و حاکمیت در مباحث مختلف اشاره داشتم و گفتم حسن خراسان شمالی این است که مردم در استان به یکدیگر نمی‌پردازند بلکه در کنار یکدیگر به فکر کار هستند.

وی اشاره داشت: برگزاری دیدار مردمی، نشست شورای اداری و نشست سرمایه‌گذاری برای ایجاد اشتغال ازجمله برنامه‌های استان در سفر رئیس‌جمهور و هیات دولت خواهد بود و تلاش داریم در این سفر دو روزه مصوبات خوبی برای خراسان شمالی داشته باشیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.