منیر سنکری در دومین همایش آینده‌پژوهی،‌ الگوهای نوین کسب و کار که توسط اتاق بازرگانی ایران و استرالیا برگزار شد، گفت: ایران در سه مولفه پتانسیل بالایی در منطقه خاورمیانه دارد و استرالیا می‌تواند از این بخش‌ها استفاده کند. این سه بخش عبارتند از آب و معدن، خدمات درمانی و زیرساخت‌ها .

وی ادامه داد: ایران در بخش معدن با همکاری‌هایی که با کشورهای مشترک‌المنافع دارد می‌تواند مورد مناسب برای شرکت‌های استرالیایی باشد. البته باید توجه داشت که بخش معدن ایران و استرالیا بسیار به هم شبیه است. در بخش خدماتی نیز شرکت‌های استرالیایی به‌خوبی واقف هستند که ایران یک بازار ۴۰۰ میلیون نفری است به‌ویژه اگر شرکت‌های استرالیایی در محصولات داروخانه‌ای و مکمل‌ها بتوانند مورد تایید ایران باشند می‌توانند از پتانسیل ایران برای صادرات به کشورهای همسایه استفاده کنند.

سنکری اضافه کرد: در نهایت با استفاده از پتانسیل زیرساخت ایران می‌توانیم در پروژه‌های کشورهای دیگر مانند عراق و سوریه حضور داشته باشیم. ایران در بخش حمل ونقل و لجستیک این کشورها می‌تواند مشارکت داشته باشند که بخش سودآوری است و شرکت‌های استرالیایی که مستقیما نمی‌توانند در این کشورها حضور داشته باشند می توانند از طریق ایران در این پروژه ها مشارکت کنند.

رییس بخش بازرگانی کمیسیون تجارت و سرمایه‌گذاری دولت استرالیا خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی و استرالیایی باید یاد بگیرند چگونه در برابر تغییرات سازگار باشند و چنان منعطف باشند که ارزیابی درستی از سود و زیان خود داشته باشند .

وی با اشاره به وجود مشکلات در نقل و انتقال پول گفت: البته در شرایط کنونی چالش‌هایی به ویژه در بخش انتقال پول و تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران وجود دارد که کار را برای تصمیم سازی دشوار می‌کند. باید توجه داشت که موقعیت‌های تجاری خوب، آنهایی هستند که جریان پول در آنها سریع باشد که متاسفانه در حال حاضر این موضوع با دشواری روبرو است از همین رو شرکت‌های استرالیایی یک نگاه بلندمدت به ایران دارند .

رییس بخش بازرگانی کمیسیون تجارت و سرمایه‌گذاری دولت استرالیا تاکید کرد: یک شرکت معدنی استرالیا با دو هدف حفظ بازار ایران و به دست‌آوردن نام و آوازه در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند تا از طریق ایران در کشورهای مشترک‌المنافع تاثیرگذار باشد چون ایران در این بخش یک کشور با پتانسیل بالا است.

سنکری یادآور شد: امیدوارم با برطرف شدن مشکلات به تجارت دو سویه یک‌میلیارد دلاری دهه ۹۰ باز گردیم و شرایط سیاسی و اقتصادی به نحو احسن باشد تا ایران یک قدرت اقتصادی باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.