«لو شاومینگ» روز چهارشنبه در اظهار نظری تند افزود، انگلیس بایستی به طور جدی درباره عواقب اظهارات و سخنانش تامل کند.

وی از دولت انگلیس خواست دست از مداخله در هنگ کنگ بکشد و به آنچه در این منطقه تحت عنوان یک کشور با دو حکومت به دست آمده احترام بگذارد. سفیر چین عنوان کرد که اظهارات مداخله جویانه انگلیس، اعتماد میان پکن و لندن را به شدت تضعیف کرده است

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس بلافاصله با انتشار پیامی در توییتر خطاب به دولت چین گفت: رابطه خوب میان کشورها بر پایه احترام متقابل و احترام به توافق های قانونی و الزام آور است. وی به کنایه گفت: این بهترین راه برای حفظ رابطه خوب میان انگلیس و چین است.

پیش از این، «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس هم طی سخنانی در مجلس عوام مدعی شد که چین حق خودمختاری هنگ‌کنگ را نقض کرده و از معترضان هنگ‌کنگی دفاع می‌کند.

وی گفت: «احترام به درجه بالایی از خودمختاری و حقوق و آزادی‌های درج شده در اعلامیه مشترک چین و بریتانیا در خصوص هنگ‌کنگ امری حیاتی است».

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه این اظهارات و تهدیدها را شرم آور و گستاخانه توصیف کرد و به خبرنگاران در پکن گفت: این اظهارات مایه تاسف و نگرانی است و ظاهراً هانت هنوز در توهم دوران استعماری بریتانیا به‌سر می برد.

وی گفت به انگلیس و بخصوص هانت هشدار می دهیم دست از مداخله در امور داخلی هنگ کنگ و ایجاد تنش و نفاق در این منطقه بردارند زیرا این برنامه ها محکوم به شکست است.

هنگ کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره انگلیس بود اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با انگلیس به جمهوری خلق چین پیوست. هنگ کنگ دارای بیش از ۷ میلیون نفر جمعیت است و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به شمار می‌رود.

۱۹ خرداد، شهروندان هنگ‌کنگی در اعتراض به تصویب لایحه‌ای در پارلمان اعتراض کردند. این لایحه اجازه استرداد مجرمین به چین را میسر کرد؛ اما به‌گفته معترضین موجب به خطر افتادن استقلال هنگ‌کنگ می‌شد.

۲۵ خرداد ماه «کری لام» فرماندار هنگ‌کنگ اعلام کرد در واکنش به نارضایتی عمومی گسترده مردم، لایحه پیشنهادی پارلمان را به مدت نامحدود به حالت تعلیق در خواهد آورد. اما این اقدام او موجب فروکش کردن خشم معترضان نشد.

روزنامه‌های چین تأکید کرده‌اند نیروهای خارجی عامل تحریک تظاهرات در هنگ‌کنگ هستند و قصد ضربه زدن به پکن را دارند.

دوشنبه گذشته معترضان هنگ‌کنگی در ادامه اعتراضات خود علیه دولت و پارلمان، شیشه‌های ساختمان پارلمان را شکسته و با مأموران پلیس درگیر شدند. ساعاتی بعد نیز با ورود به داخل ساختمان پارلمان، میز و صندلی‌های داخل آن را به بیرون ریخته و بر روی دیوارهای صحن اصلی آن شعارنویسی کردند.

سخنگوی وزارت خارجه چین می گوید: شرم آور است که انگلیس از آزادی مردم هنگ کنگ دفاع کند در صورتی که می دانیم در دوران استعمار این کشور بر هنگ کنگ هیچ دمکراسی حاکم نبوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.