به گزارش رویترز، دولت چین در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه مقامات انگلیسی در رابطه با هنگ‌کنگ، به این کشور درباره مداخله در امور داخلی چین هشدار داد و به انگلیسی‌ها توصیه کرد از دست درازی و مداخله‌جویی در امور هنگ‌کنگ برحذر باشند.

لیو شیائومینگ (Liu Xiaoming) سفیر چین در لندن، انگلیس را به مداخله‌جویی آشکار در مسائل کشورش متهم و تاکید کرد «دولت انگلیس تصمیم به انتخاب طرف اشتباه گرفته است و مقامات این کشور اظهاراتی را مطرح کرده‌اند که نه تنها مداخله در امور داخلی هنگ کنگ به شمار می‌آید بلکه حمایت از خشونت‌ها در این منطقه نیز هست».

وی همچنین تاکید کرده است انگلیسی‌ها باید فراموش کنند که این سرزمین زمانی تحت استعمار آنها بوده است ولی مقامات این کشور همچنان ذهنیتی استعماری دارند و به خاطر ندارند که هنگ کنگ اکنون به سرزمین اصلی خود بازگشته است.

سفیر چین در انگلیس گفته است با وجود روابط قوی که بین لندن و پکن وجود دارد، از مقامات انگلیسی خواسته شده است به حق حاکمیت چین در هنگ کنگ، تمامیت ارضی چین و اصل مداخله نکردن در امور داخلی دیگر کشور‌ها احترام بگذارند.

وی گفته است انگلیسی‌ها آشکارا در امور داخلی چین در هنگ‌کنگ مداخله می‌کنند و باید پیامد‌های گفتار و کردار خود در این خصوص را ببینند.

اندک زمانی بعد از اظهارات سفیر چین در لندن، وزارت خارجه انگلیس خواستار احضار وی شد و سیمون مک دونالد (Simon McDonald) معاون دائم وزارت خارجه چین مدعی شد اظهارات وی نادرست و غیر قابل قبول است.

اعتراض‌های اخیر در هنگ‌کنگ بهانه‌ای شده است تا مقامات مختلف انگلیسی از جمله وزرای کابینه دولت با مداخله‌جویی در امور داخلی چین، از معترضان حمایت و از چین درخواست کنند به حقوق مردم هنگ کنگ احترام بگذارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.