چند سال پیش کشور آذربایجان پرونده جنگل‌های هیرکانی را برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال کرد. اما از آنجا که حدود ۹۵ درصد از درختان این جنگل در ایران قرار دارد، ایران به این اقدام آذربایجان اعتراض کرد تا اینکه پرونده آذربایجان توسط یونسکو برگشت داده شد.

در این مدت سازمان میراث فرهنگی با همکاری سازمانهای داخلی و خارجی تلاش کرد تا پرونده‌ای برای قدیمی‌ترین جنگل‌های کره زمین تهیه کند و بالاخره آن را تکمیل و به یونسکو ارسال کرد.

از سویی، قرار شد تا چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی در شهر باکو آذربایجان برگزار شود، از آنجا که آذربایجان یک طرف بحث پرونده جنگل‌های هیرکانی و میزبان این اجلاس بود، نگرانی وجود داشت تا بتواند رای اعضای کمیته را بر عدم ثبت جهانی پرونده هیرکانی جلب کند اما چنین اتفاقی نیفتاد.

روز سی ام جون، چهل و سومین اجلاس "کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد" (یونسکو) با حضور ۲۵۰ نفر از نمایندگان ۱۸۰ کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران و چند نهاد و سازمان بین المللی آغاز به کار کرد و هنوز هم در شهر باکو در حال برگزاری است.

در این مدت پرونده های زیادی از کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفت. لحظاتی پیش نیز پرونده جنگل های هیرکانی از ایران بررسی شد و توانست نظر نمایندگان نسبت به اهمیت جنگل های هیرکانی را جلب کند تا به ثبت جهانی آن به نام ایران رای دهند با این گزینه که آذربایجان نیز در آینده می تواند به این پرونده اضافه شود. به این ترتیب ایران جنگل های هیرکانی را در فهرست جهانی به نام خود قرار داد و یونسکو نیز آن را پذیرفت.

این جنگل‌ها قدیمی ترین جنگل‌های کره زمین هستند که تخمین زده می‌شود چهل میلیون سال قدمت دارند و باز مانده از عصر یخبندان است. حدود دو میلیون هکتار از این جنگل‌ها در خاک جمهوری اسلامی ایران و تنها یک درصد و حدود ۲۰ هزار هکتار آن در خاک جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

در بخشی از پرونده جنگل‌های هیرکانی آمده که «حفاظت از جنگل به عهده سه سازمان میراث فرهنگی، حوزه آبریز و مدیریت و وزارت محیط زیست است و برای آن کمیته فرماندهی برای اطمینان از هماهنگی در سرتاسر جنگل در نظر گرفته شده است. برنامه مدیریت کارشناسی ارشد نیز که یک برنامه بلند مدت است در نظر گرفته شده تا بتواند برنامه‌های ملی و خاص را که باید با همکاری این دستگاه‌ها انجام شود، هماهنگ کند. در مناطق جنگلی همچنین ورود و خروج خودرو، چرای حیوانات، شکار و قطع درختان و اقدامات دیگری که می‌تواند روی جنگل تأثیر بگذارد ممنوع اعلام شده است و یا به شدت مورد حفاظت قرار می گیرد.»

همچنین در بخش دیگری از آن آمده که دو کشور ایران و آذربایجان به حفاظت از بخش‌هایی از جنگل که بین دو کشور مشترک است، تشویق می شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.