توقیف نفتکش ایرانی از سوی انگلیس و عملیاتی شدن اینستکس با واکنش هایی در تریبون های نماز جمعه همراه شد.

حجت الاسلام سید محسن محمودی در خطبه‌های نماز جمعه امروز ورامین گفت: امروز فضای مجازی یک فضای مسموم و رها است، که سستی و کوتاهی مسئولین امر در این زمینه مورد سوء استفاده دشمنان قرار گرفته است.

آنگونه که مهر گزارش داده، امام جمعه موقت ورامین همچنین با بیان اینکه آمریکا در حال فروپاشی و افول است، گفت: ایران امروز، ایران دیروز نیست و آمریکا نیز به خوبی این مساله را می‌داند، امروز قدرت نظام اسلامی بسیار گسترده‌تر از قبل است، امروز در نیجریه ۲۰ میلیون شیعه به برکت تلاش‌های شیخ زکزاکی پرورش یافته و وحشت بر اندام استکبار انداخته است.

محمودی با بیان اینکه ملت ایران هرگز دشمنی‌های انگلیس را از یاد نخواهد برد، گفت: اخیراً هم انگلیس یک نفتکش ایرانی را توقیف کرده است، که اولاً از مسئولان ایرانی می‌خواهیم در صورت عدم رفع توقیف پاسخ محکمی بدهند و ثانیاً انگلیس به چند نفوذی که در افطار سفارت انگلیس حضور پیدا کردند، دلخوش نباشد و بداند ملت ایران همان گونه که با مشت محکم بر دهان آمریکا و ترامپ کوبید، امروز نیز شعار مرگ بر انگلیس را نثار انگلیسی‌های مکار می‌کند.

راهبرد دشمنان فشار بر مسئولان و ملت برای پذیرش مذاکره است

همچنین  آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در مصلی قدس برگزار شد، به سالگرد هدف قرار دادن هواپیمای ایرانی توسط آمریکا در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: جنایات ضد بشری آمریکا علیه ملت ایران فهرست بلندبالایی است و این در حالی است این کشور دیگران را به عدم رعایت حقوق بشر متهم و دیگران را تحریم و تهدید می‌کند.

بنا به گزارش مهر وی با اشاره به توافق برجام نیز گفت: از روزی که آمریکا از برجام خارج شده تا به امروز تحریم‌های زیادی علیه ملت ایران اعمال کردند و انتظار ایران بود که کشورهای اروپایی مطالبات ایران را دنبال کنند اما آنها فقط لبخند می‌زنند و وعده می‌دهند و قدمی بر نداشتند.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: پس از یک سال صبر بر اساس بند ۳۶ برجام، ایران تصمیم گرفت تا به دلیل رعایت عدم تعهدات طرف مقابل، تعهدات خود را بکاهد و ما تا به امروز ۲ اقدام را انجام داده‌ایم و ۱۶ تیرماه نیز موعد دیگر عدم تعهد ایران در قبال برجام است و اورانیوم غنی شده به جایگاه قبلی باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه راهبرد دشمنان فشار علیه مسئولان و ملت است تا پیشنهاد مذاکره آنها را بپذیرند، گفت: آمریکای بی خرد در تصمیم آخر، رهبری را تحریم کرد که نشان دهنده عدم شناخت آنان از منطقه و جهان است و رهبر معظم انقلاب که در جهان میلیون‌ها مقلد دارند از تحریم و تهدید نمی‌ترسند.

اینستکس اروپا نوعی عوام فریبی و بدون حس نیت است

امام جمعه اسالم نیز راه اندازی خط اینستکس برای تبادلات مالی ایران و اروپا را نوعی عوام‌فریبی و بدون حسن نیت عنوان کرد و گفت: اگر شروط و منافع ایران در آن رعایت شود آنگاه مفید است.

حجت الاسلام محمد جواد باقری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بخش اسالم  با اشاره به توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس در روز گذشته، این حرکت را محکوم کرد و آن را نقض آشکار قوانین بین الملل و شبیه به اقدام دزدان دریایی دانست و افزود: اینکه مسئولان انگلیسی اعتراف می‌کنند این کار را به درخواست آمریکا انجام داده اند عذر بدتر از گناه است.

وی با بیان اینکه آمریکا خواسته به نوعی شکست‌های خود در مقابل ایران را تلافی کند، ادامه داد: دولت انگلیس باید هر چه سریع‌تر از این اقدام خود عذرخواهی کند و دنیا حواسش باشد اگر جلوی صادرات نفت ایران گرفته شود اجازه عبور نفت هیچ کشوری از تنگه هرمز داده نخواهد شد.

امام جمعه اسالم راه اندازی خط اینستکس برای تبادلات مالی ایران و اروپا را نوعی عوام‌فریبی و بدون حسن نیت عنوان و اظهار کرد: اگر شروط و منافع ایران در اینستکس مراعات شود آنگاه می‌توان آن را مفید دانست در حالی که هنوز اینستکس شروع به کار نکرده نفتکش ما را در آب‌های بین المللی توقیف می‌کنند و این خود عدم صداقت اروپا را ثابت می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.