جوزف بایدن نامزد ریاست جمهوری آمریکا در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به برخی سوالات پاسخ داد.

خبرنگار سی ان ان پرسید: شما اشاره کردید که بزرگترین تهدید ناشی از دولت دونالد ترامپ, در خارج از آمریکاست. منظور شما چیست؟ دقیقا چه چیزی در مورد سیاست خارجی این دولت مدنظر شماست؟

بایدن در پاسخ گفت: اینکه تصور کنیم ما می توانیم بیست یا سی سال آتی را بدون هیچ ائتلاف و اتحادی و به تنهایی برویم این یک فاجعه است. ما چگونه می توانیم بدون آن کاری که من و رئیس جمهور (باراک اوباما) با تشکیل ائتلافی متشکل از پنجاه تا شصت کشور برای مبارزه با تروریسم انجام دادیم به جنگ تروریسم برویم؟ من خودم از نسلی هستیم که طی آن تلاش کردیم پلیس جهان باشیم. ما نمی توانیم همزمان در همه جای جهان حضور داشته باشیم. ما به متحدانی نیاز داریم. اما حالا می بینیم که او (ترامپ) دارد به کسانی مانند کیم جونگ اون و پوتین نزدیک می شود که دیکتاتور هستند. او دارد به کشورهایی نزدیک می شود که دوستان ما را تهدید می کنند. او تهدید می کند که از ناتو خارج می شود.

خبرنگار: ترامپ از کشورهای عضو ناتو خواسته که پول بیشتری برای هزینه های ائتلاف بپردازند.

بایدن: بله درست است. رک و راست بگویم اگر ترامپ در انتخابات پیروز شود ظرف چهار یا پنج سال آینده دیگر شاهد وجود ناتو نخواهیم بود.

خبرنگار: واقعا شما فکر می کنید با پیروزی دوباره ترامپ، دیگر ناتویی وجود نخواهد داشت؟

بایدن: بله همینطور است. ببینید دیگران در مورد ما چه می گویند. صدراعظم پیشین آلمان می گوید ما دیگر نمی توانیم به آمریکا تکیه و روی آن حساب کنیم. ما ناتو را درست کردیم که هیچ کشوری نتواند با قدرت و زور خود کاری کند که ما مثل جنگ های جهانی اول و دوم به یک معرکه دیگر در اروپا کشانده شویم.

خبرنگار: خب در مورد کره شمالی. شما و رئیس جمهور اوباما هم می خواستید به کره شمالی نزدیک شوید. آیا رئیس جمهور کنونی همان کاری را انجام نداده که شما می خواستید و می خواهید انجام دهید؟

بایدن: او دقیقا کار برعکس را انجام داد. او به کیم جونگ اون مشروعیت داد. ترامپ عملا روابط ما را با کره جنوبی و ژاپن به عنوان یک جبهه متحد در برابر کره شمالی بر هم زده است. کیم جونگ اون هیچ کاری انجام نداده و ما در عوض به رزمایش های مشترک خود پایان دادیم.

خبرنگار: پس رویکرد متفاوت شما در برابر کره شمالی و چین چه خواهد بود؟

بایدن: در برابر کره شمالی و چین من اطمینان پیدا خواهم کرد که درست مانند گذشته در آن منطقه از خطوط دفاعی و ظرفیت کافی برخوردار باشیم. ما چتر هسته ای حمایتی برای کره جنوبی و ژاپن هستیم و این چیزی است که چین می داند و نمی خواهد ما آنجا باشیم.

خبرنگار: آیا شما جنگ تجاری را با چین متوقف خواهید کرد؟ آیا شما بار دیگر آمریکا را به مشارکت فرا پاسفیک (تی.پی.پی) بازخواهید گرداند؟

بایدن: اینکه کسی فکر کند این جنگ تجاری به کسی سود می رساند واقعا مضحک و خنده دار است. کافی است از کشاورزان آمریکایی سوال کنی تا متوجه شوی این جنگ تجاری هیچ سودی ندارد. ببینید یک زمان چین یک منطقه پرواز ممنوع در آب های منطقه ایجاد کرد ولی من گفتم ما به این چیزها توجهی نمی کنیم و کاری که کردیم این بود که یک بمب افکن بی-52 را دقیقا از وسط آن منطقه عبور دادیم. با چین باید اینطور روبرو شد. آنها دارند تکنولوژی ما را می دزدند!

 

خبرنگار: در مورد کره شمالی چه کار خواهید کرد؟ آیا بار دیگر به سراغ آنها خواهید رفت؟

بایدن: بله یقینا. من به آنها خواهم گفت که آیا می خواهید تحریم ها برداشته شود؟ آیا می خواهید با ما توافق کنید یا آیا می خواهید با ما گفتگو کنید؟ بسیار خب اول نشان دهید واقعا نیتتان همین است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.