خبرگزاری ژاپنی کیودو به نقل از مقامات آسه آن افزود، اعضای این اتحادیه و ژاپن، چین و کره جنوبی درباره ایده دعوت از کره شمالی که از سوی سئول مطرح شد، گفت وگو کردند.

طبق پیشنهاد کره جنوبی، قرار است از "ری یونگ هو"، وزیر خارجه کره جنوبی، دعوت به عمل آید و انتظار می رود او در نشست وزرای خارجه آسه آن در و نیز نشست وزرای خارجه آسه آن پلاس تری در بانکوک تایلند شرکت کند.

این نشست ها از ۲۹ ژوئیه تا ۳ اوت و در راستای گردهمایی سالانه وزرای خارجه آسه آن و همتایان شان از خارج از منطقه برگزار می شود.

کره جنوبی همچنین خواستار دعوت از "کیم جونگ اون"، رهبر کره شمالی، برای شرکت در نشست یادبود آسه آن- کره جنوبی در ۲۵ و ۲۶ نوامبر در بوسان کره جنوبی شد.

این نشست یادبود به منظور بزرگداشت سی امین سالگرد آغاز مذاکرات بین دو طرف است.

به گزارش کیودو، اندونزی همواره مایل به ایفای نقشی بیشتر در تامین امنیت منطقه و معتقد است، تعامل بیشتر با کره شمالی باعث می شود آسه ن در روند صلح شبه جزیره کره مشارکت کند.

اندونزی یکی از حامیان اصلی پیشنهاد کره جنوبی برای دعوت از وزیر خارجه کره شمالی در نشست آسه آن است.

برخی از کشورهای عضو آسه آن از این نگران هستند که دعوت از کیم برای شرکت در نشست یادبود ممکن است رویه دعوت از دیگران از سوی سایر اعضای آسه آن را باب کند.

به نظر می رسد ایده دعوت از کره شمالی در پی دیدار اخیر "دونالد ترامپ" و کیم در منطقه غیرنظامی در مرز دو کره به جریان افتاد.

آسه آن یک سازمان بین المللی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در جنوب شرقی آسیاست که در ۸ اوت ۱۹۶۷ با هدف وحدت و همبستگی در برابر گسترش کمونیست در ویتنام و شورش های درون مرزهای خود این کشورها، از سوی تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین تأسیس شد.

برونئی در سال ۱۹۸۴ به ششمین و ویتنام در سال ۱۹۹۵ به فتمین عضو این اتحادیه تبدیل شدند. دو سال بعد، در سال ۱۹۹۷، لائوس و میانمار به جمع این کشورها پیوستند. کامبوج هم بعد از لائوس و میانمار به آسه آن پیوست.

در سال ۱۹۹۰، مالزی ایجاد یک شورای اقتصادی آسیای شرقی متشکل از اعضای آسه آن و همچنین چین، ژاپن و کره جنوبی را با هدف متعادل کردن نقش و تاثیرات رو به رشد حضور آمریکا در همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام (APEC) پیشنهاد کرد. با این حال، این پیشنهاد به دلیل مخالفت شدید آمریکا و ژاپن شکست خورد. با این همه تلاش ها برای ادغام چین، ژاپن و کره جنوبی ادامه یافت تا در نهایت مجمع آسه آن پلاس تری (ASEAN Plus Three) در سال ۱۹۹۷ تشکیل شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.