شهاب المکاحله در رای الیوم نوشت: موضع روسیه در قبال درگیری ایران و آمریکا چیست؟ برای پاسخ دادن به این سوال، باید بدانیم منفعت روسیه در میان تنش‌های بین ایران و ایالات متحده، کجا نهفته است؟ آیا مسکو در کنار تهران می‌ایستد یا واشنگتن؟ یا اینکه موضع بی طرفی را انتخاب می‌کند؟ مدتهاست در روزنامه‌های آمریکایی، عربی و غربی، صحبت از این سوالهاست و همه می‌خواهند بدانند در صورت وقوع درگیری بین نیرو‌های ایرانی و آمریکایی در منطقه، موضع روسیه چه خواهد بود؟ آیا مسکو با واشنگتن برای مهار نفوذ ایران همکاری می‌کند یا خیر؟

در ادامه این مطلب آمده است: باید گفت: مادامی که ادلب خارج از چارچوب سیطره نیرو‌های سوریه است، منفعت روسیه و ایران در سوریه همچنان پابرجاست؛ چرا که روس‌ها به نیرو‌های زمینی سوریه و ایران برای ورود به ادلب و بازگرداندن کنترل آن در دست ارتش سوریه، نیاز دارند.

در سایه تحولات جدید در خاورمیانه، گرایش روسیه مبتنی بر معادله تازه‌ای برای امنیت منطقه‌ای است که در موازات استراتژی آمریکا مبنی بر دخالت مستقیم در مسائل منطقه، برای شکستن احتکار غربی، قرار دارد. به این ترتیب، روسیه می‌تواند بعنوان یک شریک فعال در حل درگیری‌ها در خاورمیانه عمل کند.

برعکس روابط روسیه با سوریه، ایران شریک استراتژیک روسیه نبود، اما واقعیت امروز تغییر کرده است؛ چرا که ایران به حضور روسیه در سوریه و منطقه کمک کرده و حتی سعی در حفظ آن دارد. بنابراین، مصلحت روس‌ها در ایستادگی کنار ایران نهفته است؛ البته تا آنجا که آینده اسرائیل در معرض خطر قرار نگیرد. از این رو، روس‌ها از تنش در روابط بین ایران و ایالات متحده استفاده می‌کنند؛ چرا که می‌توانند از این مساله برای گرفتن امتیاز‌های بیشتری از ایران، به نفع مسکو بهره گیرند؛ به این دلیل که تهران به دنبال جلب حمایت و تایید روسیه در شورای امنیت بین المللی است.

همزمان، فشار‌های آمریکا علیه ایران، حکایت از آن دارد که تهران نمی‌تواند در سال‌های آینده از روابط خود با مسکو بی نیاز شود؛ چرا که برای تخفیف اثر تحریم‌های اقتصادی، به تعاملات سریع با پکن و مسکو نیاز دارد.

چند هفته پیش، با تعدادی از اساتید دانشکده جنگ دریایی آمریکا صحبت می‌کردم که هر دو تاکید داشتند دولت ترامپ امروز باعث ایجاد شکاف‌های استراتژیک زیادی شده است که می‌تواند شراره جنگ در منطقه خاورمیانه را شعله ور کند. به این خاطر، ایران تلاش می‌کند همکاری نظامی خود با روسیه را در طول سال‌های پیش رو گسترش داده و رزمایش‌های مشترکی با این کشور برگزار کند. علاوه بر اینکه تهران در صدد افزایش معاملات نظامی با روس‌ها و خرید جنگنده‌های سو-۳۰ و سو ۳۵، برای مقابله با فشار آمریکا و همچنین خرید تانک‌ها و هلیکوپتر‌هایی از تراز می-۸ و می-۱۷ است.

به نظر می‌رسد اساسا ایران نمی‌خواهد تنها یک برگ برنده برای چانه زنی در دست روسیه، برای رقابت با ایالات متحده باشد؛ همانطور که مسکو آماده ورود به نزاعی با واشنگتن، بخاطر دولت‌های خاورمیانه‌ای که روابط استراتژیکی با آن‌ها ندارد، نیست. اما مصلحت روسیه در آن است که ایالات متحده را از مرز‌های جنوبی خود دور کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.