«دیوید ساترفیلد» دستیار وزیر خارجه آمریکا دوشنبه هفته گذشته برای چندمین بار وارد لبنان شد تا مذاکرات ترسیم مرزی‌ میان لبنان و رژیم صهیونیستی را پیش ببرد اما عملا برخی شرایط توافق شده قبلی را رد کرد و موجب بی‌نتیجه ماندن مذاکرات شد (جزئیات بیشتر).

 به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در مذاکرات ترسیم مرزی با لبنان از شیوه تشویق و ارعاب استفاده می‌کند تا این کشور را به سمت مواضع معین سوق دهد.

رژیم صهیونیستی با درخواست لبنان مبنی بر اینکه مذاکرات غیرمستقیم و تحت نظر سازمان ملل در مقر نیروهای یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در لبنان) در الناقوره (در مرز لبنان و فلسطین اشغالی) باشد، مخالفت کرده؛ همانطور که بیروت در خواست کرده بود، زمان مذاکرات «نامحدود» باشد اما تل‌آویو گفته این مهلت باید نهایتا شش ماه باشد.

همچنین لبنان خواستار تعهد کتبی رژیم صهیونیستی در نتیجه مذاکرات غیرمستقیم است و تل‌آویو حاضر به دادن این تعهد نیست و هر گونه نقش «یونیفل» در مسأله ترسیم مرزهای دریایی یا زمینی را مردود می‌داند.

 در همین راستا «یووال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی با رادیو رژیم صهیونیستی مدعی شد: مقامات لبنانی از سوی حزب‌الله که بخشی از دولت است، تحت فشار هستند؛ لبنانی‌ها می‌خواهند از یک سو منابع طبیعی خود را توسعه دهد و از سوی دیگر نزاع مستمر با اسرائیل برای خود و برای ما ویرانگر می‌داند اما این موضوع برای آنها ویرانگرتر است.

وی ادامه داد: لبنانی‌ها رسما میانجی‌گری را رد نکرده‌‌اند اما در طول ده روز آینده خواهیم دانست که واقعا وارد مذاکره می‌شویم یا اینکه این مسأله برای یک سال، دو سال یا سه سال دیگر به تعویق خواهد افتاد.

بر اساس گزارش وبگاه فلسطینی «pnn»، کارشناسانی که پرونده ترسیم مرزی را دنبال می‌کنند، می‌گویند این اشاره وزیر انرژی رژیم صهیونیستی بدان معنا نیست که میانجی‌گری آمریکا متوقف شده است.

در ادامه این گزارش آمده که مقامات لبنانی سخنان وزیر انرژی رژیم صهیونیستی را نوعی اعمال فشار برای گرفتن امتیاز می‌دانند اما این اتفاق هیچ زمانی رخ نخواهد داد و لبنان حاضر به باج دادن نیست.  

سال ۲۰۱۸ بود که اختلافات لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر بلوک نفتی شماره ۹ تشدید شد و در پی میانجی‌گری برخی طرف‌ها از جمله آمریکا، این تنش‌ها کاهش یافت. تاریخ بلوک نفتی شماره ۹ به سال ۲۰۰۹ بازمی‌گردد؛ زمانی که یک شرکت آمریکایی میدانی نفتی و گازی در بخش شرقی دریایی مدیترانه به مساحت ۸۳ هزار کیلومتر مربع کشف کرد؛ حوزه نفتی مذکور در آب‌های منطقه‌ای سوریه، لبنان، قبرس و فلسطین اشغالی قرار دارد.

کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌‌ای لبنان حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به ۸۵۴ کیلومتر مربع می‌رسد. این مساحت مورد منازعه به ۱۰ منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره ۹ یکی از آن است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.