سفیر عراق: بغداد برای بازسازی به کمک تهران نیازمند است

[سفیر عراق: بغداد برای بازسازی به کمک تهران نیازمند است]

 

سعد جواد قندیل عصر شنبه در همایش صاحبان صنایع و تجار ایران که امروز (شنبه) در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: این همایش نتیجه سفر ریاست جمهوری ایران به عراق و همچنین نخست وزیر عراق به تهران است.

وی دیدارهای دوگانه اخیر را تاریخی خواند و افزود: این دیدارها موجبات توافقات همه جانبه را فراهم کرد و اولین مساله مورد توافق، تثبیت رقم ۱۲ میلیارد دلار روابط تجاری دوکشور و افزایش آن به ۲۰ میلیارد دلار است.

جواد قندیل با اشاره به مجانی کردن ویزاها خاطرنشان کرد: این موضوع با ویزای زوار آغاز شد و به ویزای تجار ختم می‌شود.

وی از آمادگی سفارت عراق برای صدور مجانی ویزای زیارتی و تجاری در سریع‌ترین زمان خبر داد.

سفیر عراق در تهران همچنین راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی در مرزهای مشترک را موجب توسعه رابطه اقتصادی دانست.

وی با اشاره به مشارکت‌های چند بعدی در زمینه بازسازی عراق اظهار کرد: خسارات فراوانی در دوران داعش به عراق وارد شد و برای بازسازی این خسارات نیازمند مشارکت ایران هستیم.

جواد قندیل با اشاره به توافق انجام شده در زمینه بازسازی و لایروبی شط‌العرب ادامه داد: احیای این رودخانه به توافق‌نامه الجزایر در سال ۱۹۷۵ بازمی‌گردد. این احیا باعث فعالیت مجدد واحدهای صنعتی و بازرگانی منطقه و شکوفایی اقتصاد آن می‌شود.

وی بیان کرد: این همایش زمانی برگزار می‌شود که شاهد سخت‌ترین فشارها و تحریم‌های آمریکا علیه ایران هستیم و دو کشور عزم جدی برای پشت سر گذاشتن آن دارند.

کنار ایران می‌مانیم

جواد قندیل با تاکید بر اینکه موضع عراق در این زمینه شفاف و روشن است، اظهار کرد: چنانچه پیش از این ایران در زمان حمله داعش کنار عراق بود، حالا عراق همراه کشور دوست و همسایه خود در زمان تحریم خواهد ماند.

سفیر عراق در تهران با اشاره به فتوای آیت الله سیستانی ادامه داد: این فتوا به همسو کردن تمام جریانات علیه داعش و اتحاد ایران و عراق کمک کرد. ایران تا زمان نابودی کامل داعش کنار عراق ماند و عراق در شرایط فعلی ایران را تنها نمی‌گذارد.

 

موافقت سفیر عراق در تهران با تاسیس کمیته مشترک

در این جلسه مرتضی بهیه، رئیس اتاق صنایع بابل درخواست کرد که برای تسهیل روابط تجاری ایران و عراق، کمیته مشترک بین دو کشور تاسیس شود و ابن درخواست با موافقت سفیر عراق در تهران همراه شد.

بهیه در همایش ایران و عراق که امروز (شنبه) در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، بیان کرد: اطمینان داریم ایران نهایت تلاش خود را برای همکاری با عراق و توسعه روابط اقتصادی دو کشور انجام می‌دهد.

وی معتقد است دو کشور از راه برگزاری پروژه‌های صنعتی مشترک به روابط بلندمدت دست خواهند یافت.

رئیس اتاق صنایع بابل با تاکید بر لزوم گسترش روابط بخش خصوصی دو کشور ادامه داد: با تاسیس مجموعه‌های صنعتی بزرگ می‌توان به گسترش همکاری دو کشور امیدوار بود.

وی با بیان اینکه سیاستگذاری جدید عراق بر گسترش زمینه‌های اقتصادی داخلی در این کشور متمرکز است، افزود: قصد داریم با بالا بردن ضرایب گمرکی و ممانعت از گسترش واردات به عراق موجبات رونق تولید در این کشور را فراهم کنیم.

بهیه با اشاره به تاسیس اتاق صنایع عراق در سال ۱۹۵۶ بیان کرد: وظیفه اصلی این اتاق اجرای قانون شماره ۳۴، یعنی حمایت از گسترش صنعت و تولید داخلی و همچنین کمک به حل موضوع بیکاری در عراق است.

به گفته وی این سازمان برای فعال‌سازی بخش خصوصی عراق و صنایع پایین دستی آن اهتمام ویژه دارد.

رئیس اتاق صنایع بابل از سفیر عراق در تهران درخواست کرد کمیته مشترکی بین دو کشور تاسیس شود تا روابط تجاری و صنعتی دو کشور را تسهیل کند. این درخواست با موافقت سفیر عراق در تهران همراه شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.