ناصر اطرج در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص گرانی برخی صیفی جات به خصوص سیب زمینی، اظهار کرد: با توجه به بی آبی و قیمت پایین آن در سال گذشته بسیاری از کشاورزان کشت سیب زمینی انجام ندادند و تولید سیب زمینی نسبت به سال گذشته کمتر شد، از سوی دیگر با انجام صادرات، نرخ این محصول رو به افزایش رفت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا صادرات سیب زمینی متوقف نمی شود، اظهار کرد: انجام صادرات یا توقف آن به سیاست دولت برمی گردد و وزارت صنعت در این باره باید تصمیم گیری کند.

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان افزود: البته به وزارتخانه و متولیان امر چندین بار نامه نگاری کرده ایم که جلو صادرات سیب زمینی گرفته شود، همچنین اقلامی که در بازار کمبود داریم را گزارش کرده ایم، اما سیاست دولت بر صادرات برخی محصولات کشاورزی است.

وی با بیان اینکه به دلیل کمبود، قیمت سیب زمینی بالا است، اضافه کرد: در حال حاضر قیمت عمده فروشی سیب زمینی در اصفهان بین ۶۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان است که در سطح عرضه با افزایش ۲۵ درصدی فروخته می شود.

اطرج گفت: با شروع برداشت سیب زمینی برخی مناطق همچون فریدن و همدان به بازار، احتمال شکسته شدن قیمت این محصول و کاهش ۱۵ درصدی نرخ آن وجود دارد. 

وی اضافه کرد: برخی کشاورزان با تصور بی آبی سال های گذشته و همچنین با توجه به قیمت پایین آن، کشت کمتری انجام دادند به این دلیل نرخ هویج نیز همانند سیب زمینی افزایش یافت.

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان دلیل افزایش نرخ صیفی جات را صادرات اعلام کرد و تاکید کرد: در حال حاضر صادرات صیفی جات به کشورهای عربی، آسیای میانه، افغانستان و ... انجام می شود و بعضا واسطه های صادراتی بر سر زمین و مزارع کشاورزی محصول را خریداری و اقدام به صادرات می کنند.

وی در ادامه در خصوص افزایش نرخ میوه های تابستانه در اصفهان، گفت: با توجه به اتمام فصل زردآلو و کم شدن آن در بازار قیمت این میوه دوباره گران شد.

اطرج همچنین ادامه داد: قیمت گیلاس نسبتا بالا نیست البته هزینه چیدن گیلاس و ... زیاد است و در حال حاضر نرخ گیلاس بین ۴۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان و گیلاس ممتاز بین ۸۰۰۰ تا ۱۸ هزار تومان است.

وی افزود: نرخ آلو زرد و آلوسیاه بین ۵۰۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان و قیمت ممتاز این محصول ۱۲ هزار تومان، آلوچه برقانی بین ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، انگور یاقوتی بین ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان، آلبالو بین ۳۵۰۰ تا ۹۰۰۰ تومان، سیب گلاب بین ۲۵۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان و سیب کهنز ۶۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ تومان است.

رئیس اتحادیه میادین میوه و تره‌بار اصفهان دلیل گرانی سیب گلاب را نوبرانه بودن آن در بازار دانست و گفت: با افزایش عرضه این محصول به بازار به مرور قیمت آن کاهش می یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.