به گزارشخبرگزاری «نووستی»، "کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه امروز اعلام کرد درخواست‌های ایران برای حفظ توافق هسته‌ای دارایپایه و اساس کامل هستند و مسئولیت ادامه موجودیت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، اکنون به‌عهده طرف آمریکایی قرار دارد.

 

پیش از این "علی ربیعی" سخنگوی دولت ایران اعلام کرد که تهران همچنان بر ضرورت حفظ توافق هسته‌ای اصرار دارد، ولی این مسئله به هر قیمتی ممکن نخواهد بود.

کاساچوف در تفسیر وضعیت کنونی پیرامون برجام گفت: «هرچند اقدام ایران باعث تأسف است، ولی نمی‌توان منطق آهنی، پایدار و از لحاظ حقوقی دارای پایه و اساس مقامات تهران را منکر شد. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از ابتدای امر از سوی آمریکا شکست خورد و سپس کشورهای اروپایی برای مدت زمان زیادی اجرای تعهدات خویش، از جمله ایجاد مکانیسم "اینستکس" برای تسهیل مبادلات مالی با ایران را به تعویق انداختند و هنوز هم راه‌اندازی این طرح همچنان زیر سؤال است».

این سناتور بلندپایه روس افزود: «در حال حاضر مسئله مهم در وضعیت کنونی شاخص‌های فیزیکی در رابطه با سطح غنی‌سازی اورانیوم نیست، بلکه آمادگی سیاسی مقامات تهران برای بازگشت به اجرای کامل توافقنامه هسته‌ای است که اهمیت دارد. و این مسئله را تنها واشنگتن می‌تواند تضمین کند. در حال حاضر توپ در زمین طرف آمریکایی قرار دارد و تنها این کشور است که می‌تواند توافقنامه هسته‌ای را حفظ کند، توافق‌نامه‌‌ای بین‌المللی که شورای امنیت سازمان ملل آن را مورد تأیید قرار داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.