«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه (امروز) با صدور بیانیه‌ای توقیف یک کشتی حامل محموله نفتی ایران در تنگه «جبل‌الطارق» را محکوم کرد. در این بیانیه، از اقدام انگلیس و جبل‌الطارق به عنوان گامی عمدی برای تشدید تنش در ارتباط با ایران و سوریه یاد شده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «ما توقیف سوپرتانکر تحت پرچم پاناما در تاریخ ۴ جولای را که توسط مقام‌های جبل‌الطارق و به کمک واحد نیروی ویژه دریایی ارتش سلطنتی بریتانیا انجام گرفت، محکوم می‌کنیم. ما توقیف این کشتی و محموله آن را اقدامی عمدی با هدف تشدید اوضاع حول ایران و سوریه می‌دانیم. خرسندی مقام‌های ارشد ایالات متحده و بریتانیا که بلافاصله بعد از این عملیات ابراز شد، این جمع‌بندی را تایید و ثابت می‌کند که این اقدام از مدت‌ها پیش با مشارکت سرویس‌ها و نهادهای چند کشور، برنامه‌ریزی شده بوده است.»

زاخاروا با اشاره به اینکه مقام‌های جبل‌الطارق مدعی شده‌اند که مقصد کشتی سوریه بوده است، این اظهارات را عامل تشدید تنش توصیف و این سؤال را مطرح کرده است که آیا اتحادیه اروپا هم در حال پیروی از الگوی آمریکا در اعمال تحریم‌های فراسرزمینی به کشورهای ثالث است؟

 

این بیانیه می‌افزاید: «در هر حال، به اعتقاد ما، این گام با هدف اعلامی کشورهای پیشروی اتحادیه اروپا از جمله انگلستان برای تلاش جهت حفظ توافق هسته‌ای با ایران در تضاد است.»

مسکو در این بیانیه به ناکامی اتحادیه اروپا در تسهیل روابط تجاری با ایران نیز اشاره و عنوان کرده است که مقام‌های ایرانی اتحادیه اروپا را در عدم تحقق اهداف اقتصادی برجام مقصر می‌دانند.

وزارت خارجه روسیه با انتقاد از تلاش اتحادیه اروپا به خصوص انگلستان برای ممانعت از انتقال انرژی به سوریه، تأکید کرده است که این اقدامات با بیانیه‌های مقام‌های انگلیسی مبنی بر آمادگی لندن برای کمک به حل و فصل بحران سوریه در تناقض است.

در پایان این بیانیه آمده است: «خاورمیانه، خصوصا مدیترانه شرقی، مملو از مشکلاتی است که عمدتا حاصل سیاست‌های غیرمسئولانه کشورهای غربی است. [حل] این مشکلات، رویکرد متفاوتی می‌طلبد. گفت‌وگو و تلاش مشترک برای یافتن راهکار، مورد نیاز است. با این حال، لندن، واشنگتن و دیگر پایتخت‌ها به دنبال بهانه‌ای برای تشدید بیش از پیش تنش هستند. تبعات [این اقدام] می‌تواند وخیم باشد و مسئولیت کامل آن هم بر عهده کسانی است که تلاش می‌کنند بر خلاف قطعنامه‌های ۲۲۳۱ و ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد به تهران و دمشق فشار نامشروع حداکثری اعمال کنند.»

نیروی دریایی انگلیس هفته گذشته به حمله به یک کشتی حامل محموله نفتی ایران در بندر جبل‌الطارق، آن را توقیف کرد. مقام‌های انگلیسی در توجیه کار خود مدعی شده‌اند که این کشتی در مسیر حرکت به سوریه بوده است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که تحریم‌های اتحادیه اروپا صرفا برای کشورهای عضو این بلوک سیاسی الزام‌آور و ضمنا کشتی توقیف‌شده در حال گذر از آب‌های بین‌المللی بوده است.

جمهوری اسلامی ایران این اقدام انگلیس را محکوم و آن را «راهزنی دریایی» توصیف کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.