یک استارتاپ حوزه فضا در نظر دارد با استفاده از روشهایی منحصر به فرد طرح هایی جنجالی را اجرا کند اما این طرح ها هنوز اجرا نشده باعث شده بسیاری از فعالان حقوق بشر، سازمانهای بهداشتی و ایمنی به ماجرا معترض شوند.

 

مدیر عامل این شرکت که  SpaceLife Originنام دارد، اعلام کرده شرکت او فعلا تا اطلاع ثانوی، عملیات را متوقف کرده است ولی قصد دارد اولین شرکتی باشد که ارسال انسان ها در هر سن و شرایطی به فضا را در فضایی ایمن ممکن کند. مدیر عامل این شرکت کیس مولدر می گوید: در حال حاضر نگرانی های اخلاقی، ایمنی و پزشکی نسبت به دو ماموریت برنامه ریزی شده SpaceLife Origin، وجود دارد اما زمانبندی ها و برنامه های جدید شرکت در راهند و ماجرا تمام نشده است.

اما به نظر می رسد توقف این پروژه ابعادی جدی تر دارد و به این سادگی ها قابلیت احیا ندارد. درواقع  حداقل دو کارمند ارشد این شرکت، از جمله مدیر طراحی SpaceLife Origin، این شرکت را  ترک کرده اند. بر اساس بیانیه و اطلاعیه های رسمی شرکت SpaceLife Origin  فرآیند فعالیت های این شرکت شامل سه ماموریت بود. ماموریت اول با هدف ارسال اسپرم انسان و حیوان به فضا بود و قرار بود این ماموریت در سال ۲۰۲۰ اجرا شود. اگرچه این شرکت اسپرم های افراد را در ازای مبلغی بین ۳۰،۰۰۰ تا ۱۲۵،۰۰۰ دلار برای هر لوله آزمایشی به فضا  خواهد فرستاد اما برای تامین تنوع نژادی حاضر شده بود تعدادی نمونه با مبالغی پایین تر نیز ارسال کند.

ماموریت دوم، این بود که یک کودک با کمک سلولهای بنیادین یا اسپرم هایی که در فضا گشته بودند خلق شود و این طرح برای سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده بود و ارزشی برابر با ۲۵۰ هزار دلار تا ۵ میلیون دلار داشت.

ماموریت سوم، به نام مأموریت گهواره، برای سال ۲۰۲۴ راه اندازی شد و شامل یک زن باردار می شد که برای اولین بار در تاریخ به فضا می رود. تا زایمان کند. این شرکت گفته بود که این ماموریت ۲۴ تا ۳۶ ساعت طول خواهد کشید و این زن "همراه با یک تیم پزشکی آموزش دیده و متخصص جهانی" به فضا خواهد رفت.

اما این پروژه به سرعت با واکنش های حقوقی و پزشکی رو به رو شده و مشخص نیست چه آینده ای خواهد داشت. نظر شما در این خصوص چیست؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.