مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه پارلمانی دوستی ایران و انگلیس شامگاه شنبه (۱۵ تیرماه ۹۸) در بخشی از برنامه جهان آرا که از شبکه افق پخش شد، در پاسخ به این سوال که مگر اساساً ما با انگلیسی‌ها دوستی هم داریم که شما رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس هستید، اظهار داشت:‌ در مجلس ما ۲۸ گروه دوستی پارلمانی داریم؛ پارلمان‌های دنیا می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند ولو اینکه دولت‌های آن با هم ارتباط نداشته باشند.

وی افزود: هر گروه دوستی، ۶ کشور را شامل می‌شود مثلا در این گروه دوستی، زیمباوه و اتیوپی هم هست، برخی تصور می‌کنند وقتی می‌گوییم گروه دوستی یعنی کاملا پسر خاله باشند و روابط بر مبنای دوستی باشد، حتی عده‌ای گفتند در سالگرد تولد ملکه انگلیس رئیس گروه دوستی انگلیس هم بوده اما در حالی که بنده در مراسم سالگرد والده خود بودم شاید ملکه را اشتباه گرفتند، اما منظور این است از لحاظ پارلمانی رابطه خوبی داشته باشیم، اما برخورد‌هایی که دولت انگلیس به خصوص در قصه توقیف نفتکش ایرانی کرد، داشتان فرق می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل الطارق عملا نشان داد نمی‌خواهند هیچ گونه رابطه مسالمت آمیزی وجود داشته باشد، به دستور آمریکا انجام شده تبعیتی از آمریکایی‌ها دارند که این کار بسیار محکوم است و احتمالا باید پاسخ مناسبی هم دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اقدام متقابل این است که کشتی انگلیسی را توقیف کنیم یا اینکه در سطح دیگری باید کاری انجام شود، اظهار داشت: لزوما این نیست، به هر حال شورای عالی امنیت ملی داریم و تصمیماتی می‌گیرند

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: ضمن اینکه باید پاسخ داده شود در سطحی که ما خصومتی به آن‌ها نشان دهیم نباشد، اما کاملاً باید شیرفهم شوند که کارشان زشت و باطل بوده است که حتما باید جواب بگیرند.

کواکبیان پاسخ به این سوال که اگر شما یکی از اعضای شورای عالی امنیت ملی بودید پیشنهادتان چه بود عنوان کرد: در بحث برخورد با این موضوع قبل از هر چیزی باید آن‌ها به اشتباه خود پی ببرند و بپذیرند که این کار زشت بوده است، اما متاسفانه هنوز این مرحله طی نشده است.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که شما می‌فرمایید اگر اعلام پشیمانی کردند دیگر لازم نیست مقابله به مثل کنیم گفت نمی‌گویم لزوماً لازم نیست می‌خواهم بگویم این گام بسیار مهم نیست که آن‌ها به این نتیجه برسند اشتباه کرده‌اند؛ حال ممکن است کاری کنند و بگویند ما اشتباه کردیم، اما اگر نخواهند بپذیرند قطعاً ما نباید کار بنشینیم.

وی درباره اینکه عده‌ای بر این باورند آقای کواکبیان که حامی برجام است حال موافق خروج ایران از برجام شده است، گفت: خیر ما که همچنان معتقد هستیم که اگر اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند باید برجام را نگه داریم.

وی اضافه کرد: نظرمان این است تا جایی که بتوانیم باید برجام حفظ شود، ولی اگر دیدیم طرف مقابل در هیچکدام از تعهداتش پایبند نیست ضرورتی ندارد که در برجام بمانیم. می‌خواستم به انگلیسی‌ها بگویم شما دروغ می‌گویید که می‌خواهید در برجام باقی بمانید اگر واقعاً شما صادقانه بخواهید برجام حفظ شود این کار‌ها دیگر چیست؛ این کار (توقیف نفتکش ایرانی) ضدیت با آن گفته و مباحثی است که شما مطرح می‌کنید.

کواکبیان گفت: همین شب گذشته رئیس جمهور ما با رئیس جمهور فرانسه گفت و گوی تلفنی داشته است و آن‌ها به شدت نگران هستند که ما از برجام خارج شویم، اما برای جبران این نگرانی‌شان خودشان باید اقدام کنند.

وی تصریح کرد: تصور من این است اگر تصمیماتی که در مرحله اول سطح غنی سازی را افزایش دهیم باز هم در چارچوب برجام است و چیزی را نقض نمی‌کنیم. امیدوارم طرف مقابل کمی متنبه شوند و بخش از ۲۰ تعهدی که دادند را انجام دهند، اما متاسفانه خوشبین نیستیم اروپایی‌ها در این مرحله روی پای خود بایستند، البته در مباحث شان هم می‌گویند ما ملاحظه آمریکا را داریم، اما آن‌ها باید برای تعهدی که دادند بایستند و بعد هم توقع نداشته باشند که یک جانبه مهم این تعهدات را انجام دهیم، اما آن‌ها هیچ تعهدی را انجام ندهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص گستاخی‌های اروپا و آمریکا، اظهار داشت: حقیقتا خود اروپایی هم دل خوشی از اقدامات ترامپ ندارند، اما اینکه جرئت داشته باشند در برابر اقدامات آمریکا ایستادگی کنند را در خود نمی‌بینند.

وی با بیان اینکه اروپایی‌ها تصورشان این است که ما به هر قیمتی در برجام بمانیم گفت: ما باید در عرصه دیپلماسی از افرادی که فعالیت می‌کنند حمایت کنیم تا دلگرم باشند؛ اما این تصور نابجایی است که اروپایی‌ها فکر می‌کنند، چون ایران پای تعهدات خود تا الان مانده پس از این به بعد هم خواهد ماند.

کواکبیان در پاسخ به این سوال مجری مبنی بر اینکه شما درگذشته گفتید انقدر با برجام مخالفت نکنید و بگذارید تصویب شود بنده قول می‌دهم قیمت دلار گرانتر نشود یادآور شد: بنده همانجا گفتم اگر شما دست از مخالفت بکشید ممکن است اجماع داخلی بحث دلار را هم درست کنند، اما اگر از عزیزان دلواپس دست کشیدند که درست شود؟

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که نقش بانک مرکزی را بیشتر می‌دانید یا مخالفین داخلی در اینکه نقدینگی در ۵ سال ۴ برابر شود، اظهار داشت: اینکه همه چیز را پای تحریم بنویسیم درست نیست؛ بنده قبلا هم گفتم که مسئولان دولتی قیمت سیب زمینی ۱۰ هزار تومانی و هویج را هم نگویند که باعث آن تحریم‌ها بوده است؛ این که ربطی به تحریم ندارد قطعا ناکارآمدی‌هایی وجود دارد پس باید بیشتر به این نکته توجه شود.

وی با بیان اینکه نباید سوء مدیریت‌ها را پای تحریم گذاشت، اظهار داشت: من نمی‌خواهم بگویم همه چیز در گرانی تاثیر داشت. بنده از همان ابتدا با نرخ ۴۲۰۰ تومانی مخالف بودم بعد هم پول هنگفتی بدهیم آن هم به ابتدای که بروند تا فلان کالا را بگیرند، اما پول را بگیرند و در ازای آن هیچ کالایی وارد نشود که نمیشود این حرف درستی است و دست به دست هم داد تا شرایط این چنین شود، اما قطعا تحریم‌ها هم تاثیر خود را هم داشته است.

کواکبیان گفت: اینکه آقای شینزو آبه وارد کشور می‌شود هم تغییراتی اتفاق می‌افتد حال ممکن است که هیچ اتفاق خاصی در تغییرات اقتصادی و ناکارآمدی مسئولان نداشته باشد، اما این سفر هم تاثیر دارد.

وی افزود: ما باید در طول ۴۰ سال راجع به وضعیت اقتصادی مان صحبت کنیم متاسفانه اقتصاد کشور ما حالت بیمار گونه‌ای دارد که با این شرایط و حتی آمدن آقای «آبه» هم تغییر می‌کند. حتماً در این زمان بهترین عملکرد این که بازار توانسته است خود را شرایط بین‌المللی به دهد، اما در بسیاری از مسائل روانی بازار هم بوده است.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از برنامه گفت: من تاکنون هیچ حزب اصلاح طلبی را ندیدم که بگویند لاریجانی بهتر از عارف است. آن‌ها با عارف مشکل دارند.

وی با بیان اینکه ما به عملکرد فراکسیون امید ایراد داریم، افزود: اصلاح طلبان ممکن است به عملکرد فراکسیون امید ایراد داشته باشند، اما اصلی‌ترین ایراد این است که از اول افرادی در لیست آوردیم که با عکس سلفی گرفتند، اما زنبیل‌شان را جای دیگری گذاشتند، ۵۰ وچند نفر بودند که به عارف رای ندادند. ۱۵۷ نفر در لیست ما بودند که در مرحله اول آقای عارف برای ریاست مجلس ۳ رای آورد از این ۵۰ نفر کجا رفتند مشکل ما اینجاست.

کواکبیان اظهار داشت: اتفاقاً بنده یکی از افرادی بودم که از همان اول معتقد بودم ما نباید در آن مرحله با دولت هماهنگی میکردیم ما این را در جلسات خصوصی هم گفتیم که بر فرض پنج نفر هم رای نمی‌آوردند، اما دنیا آخر نمیشد، اما اینکه بگوییم هیچ ببریم و به این قیمت هر کسی را در لیست بیاوریم که نمی‌شود. در عملکرد از فراکسیون امید دفاع نمی‌کنم، اما بسیاری از واقعیت‌های مجلس را هم نمی‌خواهیم قبول کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.