پس از آنکه اعلام نارضایتی مردم از طرح ترافیک جدید شهرداری تهران به رسانه ها کشید و حتی برخی از کاربران خبرآنلاین هم به شهرداری طعنه زدند که می توان از عبور مردم در پیاده روها هم پول گرفت، ظاهرا این شوخی در حال جدی شدن است، چون زمزمه هایی از ایجاد حلقه سوم طرح ترافیک از سوی اعضای شورای شهر تهران شنیده می شود.

موضوع ایجاد حلقه های ترافیکی در شهر تهران، بحث تازه ای نیست و قدمتی دست کم ۱۴ ساله دارد. حلقه اول ترافیک که به نام محدوده طرح ترافیک معروف است، خیابانهای مرکزی شهر را دربرمی گیرد که ورود به آن، بدون داشتن مجوزو پرداخت عوارض، باعث جریمه خودروهای شخصی می شود.

بررسی ها نشان می دهد برای ورود به حلقه اول ترافیک باید عوارضی بین ۳ تا ۱۰ میلیون تومان در سال به نسبت ساعات ورود و حضور در این محدوده، از سوی متقاضیان پرداخت شود. حلقه دوم ترافیکی که قبلا به نام محدوده زوج و فرد مطرح بود هم محدوده بزرگتری از شهر را در خیابانهای مرکزی شامل میشود که از ۱۴ سال پیش تا ابتدای تیرماه امسال، فقط پلاکهای زوج در روزهای زوج و پلاکهای فرد در روزهای فرد حق تردد در آن داشتند.

از ابتدای تیرماه با مصوبه شورای شهر تهران، نرخ ورود به محدوده زوج و فرد سابق تفاوت کرد و هم اکنون که این حلقه به عنوان محدوده کنترل آلودگی هوا معروف شده است، محاسبه عوارض ورود به آن شکل دیگری دارد. توضیحات پیچیده و جزییات فراوان روش محاسبه عوارض ورود به محدوده کنترل آلودگی هوا یا حلقه دوم ترافیکی، بارها از سوی مسئولان شهرداری بیان شده و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم مفصلا درباره عوارض تازه، توضیح داده است.

زهرا نژادبهرام، عضو شورای شهر هم عنوان کرده باید با ایجاد حلقه سوم ترافیکی، تردد مردم در خودروهای شخصی کنترل شود. او با بیان اینکه شهرهای بزرگ دنیا یک حلقه مرکزی دارند که از ورود خودروهای بزرگ جلوگیری می‌کنند، گفته است: در برخی از شهرها یک حلقه سوم ترافیکی هم وجود دارد.

با این حال نارضایتی مردم به خصوص رانندگانی که مجبورند در تمام خیابانهای شهر از جمله حلقه های ترافیکی اول و دوم تردد کنند، مشخص است و صدای برخی اقشار مانند تاکسی بارها با تجمعاتی که برگزار می کنند درآمده است و نشان می دهد شهروندان عموما از نحوه محاسبه عوارض ورود به حلقه های طرح ترافیک دل خوشی ندارند.

اکنون برخی از اعضای شورای شهر تهران درباره ایجاد حلقه سوم برای معابر تهران سخن می گویند. موضوعی که در یکی دو سال پیش و اخیرا از سوی بعضی از نمایندگان پارلمان محلی مطرح شده و به نظر می رسد کم کم زمینه ساز اجرای طرح حلقه سوم شود.

حلقه سوم ترافیکی و درآمدزایی برای شهرداری

پیش از این، محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره ایجاد حلقه یا رینگ سوم ترافیکی در شهر، توضیح داده بود. آنطور که علیخانی گفته در تهران سه محدوده طرح ترافیک، زوج و فرد (محدوده آلودگی هوای کنونی) و رینگ سوم خواهیم داشت.

به گفته او رینگ سوم درخصوص معابر خاص همچون بزرگراه ها و معابر پر تراکم ترافیک است که در ساعات پیک ترافیک مثل ۶ تا ۱۰ صبح تعرفه تردد با ساعات غیرپیک تفاوت خواهد داشت.

آنطور که روزنامه ایران نوشته شورای شهر طرحی را داشته که بر اساس آن برای شهر تهران ۳ رینگ در نظر گرفته شده، یعنی محدوده مرکزی (طرح ترافیک فعلی)؛ محدوده زوج و فرد و محدوده حاشیه‌ای یا بقیه تهران. علیخانی می گوید برخی معابری که هم‌اکنون در محدوده طرح نیستند مثل اندرزگو هم بواسطه ترددهای زائد، ترافیک شدیدی تجربه می‌کنند و باید مشمول محدودیت‌هایی شوند. اصل طرح در شورای عالی ترافیک تهران تصویب شده، اما نرخ‌گذاری و تعرفه در شورای شهر مصوب می‌شود.

اخیرا پس از گذشت چند ماه از این سخنان، زهرا نژادبهرام، عضو دیگر شورای شهر هم عنوان کرده باید با ایجاد حلقه سوم ترافیکی، تردد مردم در خودروهای شخصی کنترل شود. او با بیان اینکه شهرهای بزرگ دنیا یک حلقه مرکزی دارند که از ورود خودروهای بزرگ جلوگیری می‌کنند، گفته است: در برخی از شهرها یک حلقه سوم ترافیکی هم وجود دارد، تا وضعیت ترافیکی بهتر کنترل شود. به گفته برخی کارشناسان تهران به حلقه سوم ترافیکی نیاز دارد و برخی هم معتقدند همین دو حلقه کافی است، اما باید خودروهای خارج این دو حلقه را ساماندهی کنیم.

ساماندهی خودروهای شخصی در تمام تهران، عنوانی است که از طرح ایجاد حلقه سوم ترافیکی برداشت می شود. هر چند جزییاتی از این طرح تاکنون منتشر نشده است و اعضای شورای شهر با توجه به دلسردی مردم از عملکرد این دوره از شورا، نمی خواهند با وضع عوارض جدید برای تهرانی ها، خود را از حضور در ادوار بعدی شورا محروم کنند، ولی زمزمه های ایجاد حلقه سوم برای تردد خودروها در تهران، این روزها از سوی برخی اعضای شورای شهر شنیده می شود.

علی اعطا نیز درباره ایجاد حلقه سوم ترافیکی در تهران توضیحاتی داده و گفته است این طرح بر اساس نظرات شخصی برخی از اعضای شورای شهر بوده است.

اظهارنظرهایی که به نظر می رسد رفته رفته در گامهای اول با مطرح کردن آن در رسانه ها به سمت عادی سازی آن در افکار عمومی و سپس مطرح کردن آن در صحن رسمی شورای شهر دارد که احتمال دارد با تصویب آن، همه مردم تهران که دارای خودرو هستند مشمول پرداخت عوارض حضور در حلقه سوم ترافیکی شوند.

البته می توان با وجود مشکلات مالی فراوانی که شهرداری تهران در دوره فعلی دارد، اینطور عنوان کرد که برخی اعضای شورا می خواهند یافتن مشکلات مالی در شهرداری را به نام خود ثبت کنند، چون هر چه که هست، وضعیت کسری بودجه در شهرداری تهران، چندان تعریفی ندارد و انتظار آن که شهرداری در بودجه ۹۸ به دنبال درآمدزایی از شهر باشد، چندان دور از ذهن نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.