دولت چین در واکنش به گام دوم ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی خود، روز دوشنبه «قلدری‌های یکجانبه آمریکا» را عامل تشدید تنش‌ها در موضوع هسته‌ای ایران خوانده است. 

«گنگ شائونگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری خود گفت: «واقعیت نشان می‌دهد که قلدری‌های یکجانبه واشنگتن در حال حاضر تبدیل به یک تومور بدخیم شده است.»

وی تاکید کرد که فشار حداکثری اعمال شده توسط آمریکا علیه ایران ریشه بحران تازه هسته‌ای ایران است. 

 شائونگ که در نشست خبری هفتگی صحبت می‌کرد، با ابراز تأسف از عبور ایران از سطح برجامی غنی‌سازی، تأکید کرده است که مسئله هسته‌ای ایران باید از طریق دیپلماتیک حل و فصل شود.

چین که از خریداران اصلی نفت خام ایران است پیش از این نیز، تحریمهای آمریکا علیه ایران را یکجانبه و غیرقانونی خوانده و گفته خود را ملزم به رعایت این تحریمها نمی‌داند. 

روز یک شنبه، جمهوری اسلامی ایران در پایان مهلت ۶۰ روزه به طرف‌های برجام برای جبران آثار خروج آمریکا از این توافق، گام دوم کاهش تعهدات خود به برجام را اعلام کرد. بر این اساس، ایران دیگر خود را به سقف ۳.۶۷ درصدی غنای اورانیوم متعهد نمی‌داند و سطح غنی‌سازی را «بر اساس نیاز» خود تعیین می‌کند.

پیش از این، در ۱۸ اردیبهشت ماه مصادف با سالگرد خروج یکجانبه  آمریکا از توافق هسته‌ای، ایران اعلام کرده بود که دیگر به سقف میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین متعهد نیست. ایران در آن زمان، دو ماه به کشورهای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای فرصت داد تا وعده‌های اقتصادی مورد انتظار در برجام را محقق کنند.

پیشتر نیز «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی کرد و آن را تضعیف کننده برجام خواند.

این مقام ارشد اروپایی همچنین خواستار بازگشت ایران به تعهداتش شده است و از احتمال تشکیل کمیسیون مشترک برجام خبر داد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.