به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «راینر بروئل» سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان به خبرنگاران در برلین گفت که آژانس هنوز این گزارش را منتشر نکرده، اما این یک مساله چند روز و نه چند هفته‌ای است.

وی یادآور شد که آلمان به محض دسترسی به این گزارش، آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و در مورد نحوه اقدام با دیگر طرف‌های امضاءکننده توافق هسته‌ای شامل ایران، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه بحث و تبادل نظر می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان افزود: آنچه برای ما حائز اهمیت است، این است که باعث شویم ایران بار دیگر به توافق، عمل کند.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه روز یکشنبه در یک نشست خبری گفت: امروز در پایان زمان شصت روزه، گام نخست کاهش تعهدات برجامی برداشته شد و به طور رسمی از مرز ۳.۶۷ درصد اورانیوم غنی شده عبور می‌کنیم.

عراقچی در این ارتباط به ارسال نامه‌ای از سوی "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران به "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اشاره کرد و افزود: در این نامه بندهایی را که در برجام درباره غلظت غنی‌سازی آمده است، اعلام کردیم که دیگر رعایت نمی‌کنیم و غلظت غنی‌سازی را افزایش خواهیم داد.

این دیپلمات در عین حال یادآور شد: حرکت ما به گونه‌ای است که فرصت برای گفت وگو، دیپلماسی و تعامل در این مدت فراهم شود.

مهلت ۶۰ روزه جمهوری اسلامی ایران به طرف‌های حاضر در برجام روز گذشته به پایان رسید و اقدام تازه جمهوری اسلامی ایران در کاستن از تعهدات برجامی اعلام شد.

کاهش تعهدات برجامی ایران در پی خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی این کشور علیه ایران و عدم انجام تعهدات از سوی دولت‌های اروپایی و بقیه کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای روی می‌دهد.

ظریف پس از اعلام رسمی گام دوم برجامی ایران، در توئیتی نوشت: همه این گام‌ها فقط از طریق پایبندی سه کشور اروپایی قابل بازگشتند.

طبق توافق هسته‌ای که بین ایران و ۶ کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در سال ۱۳۹۴ منعقد شد، مقرر شد که جمهوری اسلامی ایران با رفع تحریم‌های بین المللی از مزایایی اقتصادی برجام برخوردار شود، اما آمریکا در سال ۱۳۹۷ با خروج از این توافق اعلام کرد که تحریم‌های خود را برگردانده و با اعمال فشار حداکثری تلاش می‌کند تا فروش نفت ایران را به صفر برساند.

در مقابل این اقدامات، ایران از کشورهای اروپایی خواست تا طبق توافق نسبت به مقابله با تحریم‌های آمریکا و انجام تعهدات اقدام کرده و راهکارهایی را برای برخورداری تهران از مزایای اقتصادی برجام پیش بینی کنند. اما با گذشت بیش از یکسال و صبر ایران، اروپا تاکنون این تعهد خود را انجام نداده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.