«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت که روند آماده‌سازی برای حمل سامانه دفاع موشکی اس 400 روسیه به ترکیه در حال انجام است.

به گزارش آناتولی، رئیس جمهور ترکیه همچنین گفت که مکان‌های استقرار این سامانه توسط وزارت دفاع و ریاست ستاد مشترک ارتش مشخص خواهد شد.

خبرگزاری «رویترز» نیز پیشتر خبر داده بود که اولین محموله از سامانه اس-400 توسط دو هواپیمای ترابری در یکی از پایگاه‌های نظامی روسیه که نام آن اعلام نشده،‌ بارگیری و به ترکیه ارسال می‌شود. البته زمان دقیق ورود این سامانه به خاک ترکیه اعلام نشده است.

این در حالی است که دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» پیشتر هشدار داده بود به محض ورود اولین محموله از سامانه پدافند موشکی روس به خاک ترکیه، تحریم‌های سختی را بر آنکارا اعمال می‌کند.

منابعی در وزارت خارجه آمریکا همچنین پیشتر هشدار داده بودند اگر ترکیه به پیشبرد قرارداد خرید سامانه‌های پدافندی اس-400 ادامه بدهد، از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های اف-35 کنار گذاشته شده و مابقی هواپیماهای خریداری شده را نیز تحویل نمی‌گیرد.

دسامبر سال گذشته (۲۰۱۷) ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.