اسکای نیوز گزارش داد، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که وزارت خارجه این کشور با فروش ۲.۲ میلیارد دلار تسلحیات نظامی که شامل تانک‌های آبرامز و موشک‌های استینگر می‌شود به تایوان موافقت کرده است.

بر اساس این گزارش، قرار است آمریکا ۱۰۸ تانک آبرامز مدل «M۱A۲T» و ۲۵۰ فروند موشک زمین به هوای کوتاه برد از نوع استینگر به تایوان بفروشد.

در همین رابطه آژانس همکاری دفاعی و امنیتی وابسته پنتاگون در بیانیه‌ای گفت که این آژانس به کنگره در خصوص قرارداد فروش تسلیحات نظامی به تایوان اخطار داده است.

کنگره آمریکا ۳۰ روز مهلت دارد تا به این قرارداد تسلیحاتی اعتراض کند.

تایوان اوایل ماه ژوئن به صورت رسمی از آمریکا درخواست کرده بود تا این تسلیحات را با هدف به روزرسانی تجهیزات نظامی و تقویت توانمندی‌های دفاعی به این کشور بفروشد.

دولت چین، تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند و می‌گوید این جزیره بر اساس اصل «یک چین» حق برقراری روابط دیپلماتیک مستقل با کشورهای دیگر را ندارد پکن این موضوع را حساس‌ترین و مهم‌ترین مساله در روابط پکن و واشنگتن می‌داند، در همین حال آمریکا هم ادعا می‌کند که ارتباط رسمی با تایپه ندارد ولی از نظر دیپلماتیکی از آن جزیره حمایت می‌کند.

پیش تر "گنگ شوانگ" سخنگوی وزارت خارجه چین گفته بود که «چین همواره و قاطعانه با مبادلات رسمی بین آمریکا و تایوان مخالف بوده است. ما از آمریکا می‌خواهیم با مسائل مربوط به تایوان با احتیاط برخورد کند تا از آسیب رسیدن به روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات تنگه تایوان پیشگیری شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.