القدس العربی گزارش داد، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در حاشیه سفر خود به آمریکا طی گفت‌وگویی با مارک اسپر، جانشین وزیر دفاع آمریکا در پنتاگون اظهار کرد: منطقه شرایط سختی را پشت سر می‌گذارد و اختلاف‌نظرهایی در منطقه وجود دارد، اما فکر می‌کنم که با همکاری کنار یکدیگر می‌توانیم راه‌های مناسبی برای کاهش تنشی که منطقه را در بر گرفته، بیابیم.

آل ثانی تاکید کرد: قطر به همکاری‌های خود با آمریکا برای کاهش تنش‌ها در منطقه ادامه خواهد داد.

مارک اسپر نیز در این دیدار به اهمیت پایگاه العدید اشاره کرده و آن را پایگاهی استراتژیک و حساس خواند.

این مسئول آمریکایی گفت: ائتلاف و تلاش‌های مشترک دو کشور آمریکا و قطر امنیت بهتری را برای تمام منطقه محقق خواهد کرد که صلح را برای مردم منطقه به ارمغان خواهد آورد.

اسپر افزود: ما از حمایت‌های کشور قطر بسیار تقدیر می‌کنیم و در گفت‌وگوهایمان همکاری‌های مشترک دو کشور را بررسی می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما باید روابط جدی خود با قطر را برای مقابله با تمامی چالش‌های موجود علیه ثبات خاورمیانه حفظ کنیم.

خبرگزاری رسمی قطر (قنا) گزارش داد، امیر قطر روز دوشنبه سفر رسمی خود به آمریکا را آغاز کرد. او امروز (سه‌شنبه) در کاخ سفید با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا دیدار می‌کند. قرار است در این دیدار توافق‌نامه‌ها و یادداشت‌های همکاری در زمینه مسائل دفاعی، انرژی، سرمایه گذاری و حمل و نقل هوایی به امضاء برسد.

بر اساس گزارش قنا، آل ثانی و ترامپ در دیدار امروز خود ابعاد مختلف توسعه همکاری‌های استراتژیک موجود میان دو کشور را بررسی خواهند کرد و درباره مهم‌ترین تحولات منطقه و جهان به تبادل‌نظر خواهند پرداخت. همچنین این سفر شامل دیدارهایی با مسئولان عالی‌رتبه دولت آمریکا و نمایندگان کنگره این کشور خواهد بود. این سفر در سایه تنش‌های روزافزونی در جبهه آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس (به جز قطر) علیه ایران انجام شده است.

معاون وزیر دفاع آمریکا همچنین با تقدیر از تلاش‌های دولت قطر برای میزبانی جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۲۰ گفت: شکی نداریم که میزبانی قطری‌ها جهان را شگفت‌زده خواهد کرد.

در همین حال، ویلیام گرانت، کاردار سفارت آمریکا در دوحه این سفر آل ثانی به آمریکا را بسیار با اهمیت خواند و گفت: رایزنی‌های دو طرف شامل موضوعاتی در ارتباط با پرونده ایران و محاصره قطر خواهد بود.

کاخ سفید اوایل ژوئن گذشته از این سفر خبر داده و اعلام کرده بود که سفر یاد شده بر اساس همکاری‌های طولانی میان دو کشور انجام می‌شود و روابط امنیتی و اقتصادی عمیق دو کشور را تقویت می‌کند.

ترامپ نیز در ضیافت شامی که استیون منوچن، وزیر خزانه‌داری آمریکا برای میزبانی از امیر قطر ترتیب داد، ضمن ابراز امیدواری نسبت به گفت‌وگوها با امیر قطر اظهار کرد: فردا دیدار خوبی انجام خواهد شد. ما به دنبال دیدار گسترده‌ای با نمایندگان قطر هستیم تا با آنها درباره مسائل مختلفی از جمله امور دفاعی، تجارت و اقتصاد گفت‌وگو کنیم.

رییس جمهور آمریکا در ادامه ضمن تقدیر از دوستی و همکاری‌های قطر تاکید کرد: مذاکرات دو طرف مثبت خواهد بود.

ترامپ در ادامه خطاب به آل ثانی گفت: می‌دانم همه چیز خوب خواهد بود، چرا که شما هم‌پیمان بزرگی هستید و به ما در ایجاد زیرساخت‌ها و فرودگاه نظامی کمک کردید، ما از شما متشکر هستیم.

امیر قطر نیز درباره سفر خود به آمریکا گفت: این سفر در راستای تقویت ارزش‌های مشترک دو کشور انجام شده است، ما امشب اینجا هستیم تا همکاری‌های جدی اقتصادی خود را جشن بگیریم. مردم دو کشور در پایبندی به مساله سرمایه گذاری انسانی همسو هستند و به منظور ایجاد اقتصادهایی متکی بر آموزش و ایجاد فرصت برای همه تلاش می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.