می‌افزاید: معمولاً در خرید یا اجاره خانه به شرایط فرهنگی، امکانات رفاهی، نور و… توجه می‌کنیم که هر یک از این موارد نباشد، از خرید یا اجاره منصرف می‌شویم اما ایمنی جزو فاکتورهای ما نیست.

 

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران روز دوشنبه در جریان مراسم اختتامیه نخستین دوره آموزش ایمنی بانوان شاغل در شهردرای پایتخت تاکید می‌کند: برخی از برج‌ها آنقدر ناایمن هستند که آتش نشانان جرأت خوابیدن در آنها را ندارند زیرا معلوم نیست اگر حادثه‌ای رخ دهد معلوم نیست که چه اتفاقی می‌افتد اما مردم اصرار زیادی بر استفاده از آنها دارند.

وی تاکید می‌کند: پایتخت از لحاظ ایمنی استاندارد نیست، هرچند سازمان آتش نشانی به عنوان یکی از متولیان مهم در حوزه ایمنی به تعهدات و وظایف خود عمل می‌کند اما یکی از اثربخش ترین موضوع‌ها در حوزه مقوله ایمنی در کشورهای دنیا، آگاهی شهروندان نسبت به مسائل ایمنی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا داوری در این مراسم که در محل ساختمان مدیریت بحران منطقه ۱۲ پایتخت با حضور مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران برگزار شد افزود: با جامعه خاصی در شهر تهران روبه رو هستیم؛ این شهر از لحاظ ایمنی استاندارد نیست، هر چند تلاش‌های زیادی در مجموعه شهری انجام می‌شود که شهر به نقطه ایمنی برسد اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

وی گفت: آشنایی سازمان آتش نشانی به عنوان یکی از متولیان مهم در حوزه ایمنی به تعهدات و وظایف خود، جای خود را دارد اما یکی از اثربخش ترین موضوع‌ها در حوزه مقوله ایمنی در کشورهای دنیا، آگاهی شهروندان نسبت به مسائل ایمنی است که آنان در این حوزه درک داشته باشند و به درستی عمل کنند.

این مسئول با بیان اینکه اگر ساختمانی ایمنی کافی نداشته باشد، در شرایط بحران اتفاقات ناگواری رخ می‌دهد، افزود: از سوی دیگر شرایط ایمنی متغیر و آسیب پذیر است، یک ساختمانی در شرایط فعلی می‌تواند ایمن باشد و یک ماه دیگر ایمن نباشد.

داوری، دسترسی به راه‌های خروجی را یکی از ویژگی‌های ایمنی ساختمان عنوان کرد و گفت: در زمان آتش سوزی نباید از آسانسور استفاده کرد، در موارد بحران بسیاری از افراد از آسانسور استفاده کردند و جان خود را از دست دادند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اینکه با توجه به پیشرفت فناوری، مسائل ایمنی هم افزایش پیدا کرده است، اظهارداشت: ۲۰ سال گذشته ساختمان‌های بلندمرتبه در تهران وجود نداشت اما اکنون برج‌های ۵۰ طبقه وجود دارد و فقط ارتفاع برج‌ها مطرح نیست بلکه طبقات و عمق ساختمان‌ها افزایش پیدا کرده، اگر در این ساختمان‌ها تمهیدات لازم ایمنی مفقود باشد و ساکنان آنها هم آگاهی لازم را نداشته باشند، در زمان بحران با آسیب‌های بسیاری مواجه هستیم.

کشف دیرهنگام حریق

وی، یکی از مشکلات حوزه ایمنی و آتش نشانی را کشف دیرهنگام حریق به ویژه در بافت‌های تجاری عنوان کرد و گفت: در یک حادثه آتش سوزی، هر کسی که در این حادثه حضور داشته معمولاً از روی سر و صدا، بوی دود و دیدن شعله متوجه آتش سوزی می‌شود و کمتر کسی می‌گوید که صدای آژیر خطر سیستم اعلام را شنیدم.

داوری بیان کرد: مردم می‌توانند نقش نظارتی مهمی در موضوع ساختمان‌های ناایمن داشته باشند، این سازمان محتوای خاصی را برای گروه‌های مختلف در نظر گرفته است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه بانوان شهرداری تهران با همکاری اداره کل بانوان افزود: ۲۲ نفر از مسئولان مجموعه‌های شهربانو و ۴۲ نفر از کارکنان اداره کل امور بانوان شهرداری تهران، دوره‌های آموزشی ۲۰ ساعته را گذرانده اند که فراتر از آموزش‌های ساده شهروندی است و امیدواریم که این آموزش‌ها به سایر مجموعه‌های شهرداری تسری پیدا کند.

وی اظهارداشت: پنج هزار آتش نشان در ۱۳۰ ایستگاه آتش نشانی در سه شیفت کاری آماده خدمت رسانی به شهروندان پایتخت هستند.

داوری گفت: آتش نشانان به تنهایی نمی‌توانند در زمان وقوع بحران وظایف خود را انجام دهند و برای توسعه فرهنگ پیشگیری، آتش نشان داوطلب تعریف شده که در زمان بحران نیز بتواند به عنوان یک نیرو کمک کند و برگزاری دوره‌های آموزشی با همکاری اداره کل بانوان در همین خصوص است.

مجموعه‌های شهربانو نهادهایی فرهنگی، اجتماعی و ورزشی زیرنظر شهرداری تهران هستند که مختص بانوان، برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کنند.

در توضیح این دوره آموزشی آمده است که اداره کل امور بانوان شهرداری تهران با هدف ارتقای ایمنی مجموعه‌های شهربانو و بوستان‌های بانوان، برگزاری دوره‌های آموزش ایمنی ویژه بانوان شاغل در این مجموعه‌ها را با مشارکت سازمان آتش نشانی آغاز کرده است و در قالب آنها اصول ایمنی به صورت تئوری و عملی توسط کارشناسان آتش نشانی ارائه می‌شود.

مبانی حریق، ایمنی در خانه و محل کار، واکنش در شرایط اضطراری، اصول پیشگیری از حریق و حوادث، نحوه کار کردن با خاموش کننده‌های دستی و …، از جمله عناوین آموزشی این دوره‌ها اعلام شده است.

همزمان با طرح‌های پیش بینی شده در زمینه بهبود مدیریت این مجموعه‌های فرهنگی و توانمندسازی مدیران و کارکنان آن، توانمندسازی کارکنان در بحث پیشگیری از مخاطرات و حوادث نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.