محمدصادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران  ضمن تجلیل از عوامل و سازندگان مجموعه تلویزیونی گفت: یکی از ظرفیت های سینما و تلویزیون در جهان غرب دارد به خوبی از آن استفاده می‌کند این است که سینما و تلویزیون ابزاری است برای تبیین سیاست های دولت‌های اروپایی و آمریکایی.

 

کوشکی ادامه داد: در همین راستا آمریکا بیشترین استفاده را برای تبیین راهبردهای کلان خود از مجموعه‌های تلویزیونی و سینما می‌کند و عملاً ما شاهد این هستیم که پدیده‌ای به اسم سینمای راهبردی در این کشور به بهترین شکل وجود دارد و به همین خاطر است که آمریکایی‌ها توانستند بخش اعظم رفتارهای بین المللی خودشان اعم از جنگ، حضور در در پیمانها و خروج از پیمان‌ها و حوزه سیاست خارجی و...  را برای مردم تبیین کنند و مردم را با ابزار سینما و تلویزیون به پشتیبان سیاست‌های خودشان تبدیل کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: پس رسانه مخصوصا تلویزیون و سینما این قابلیت بزرگ را دارد ولی در جمهوری اسلامی تا الان از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده بود و حتی می‌دیدیم که رسانه ملی در خدمت تبیین و ترویج سیاست های کلان و راهبردی نظام نبوده  و از پول بیت المال هزاران ساعت فیلم و سریال در تلویزیون ساخته و پخش می‌شد اما نه تنها در راستای سیاست‌های کلان نظام نبود بلکه گاهی متضاد هم بوده است.

این فعال سیاسی تصریح کرد: در سینمای ما نیز همین‌گونه بوده و جز تعدادی اثر انگشت شمار، در راستای تبیین سیاست‌های کلان نظام مابقی فیلم‌های سینمایی در خدمت راهبردهای کلام کلان نظام قرار نگرفتند. البته چند کار در رابطه با دفاع مقدس و بحث لبنان و فلسطین داشتیم که خیلی کیفیت عالی نداشتند.

کوشکی ادامه داد: یکی از راهبردهای کلان انقلاب اسلامی استکبار ستیزی و مصداق آن آمریکاستیزی و مخالفت با تجاوز کاری‌ها و خوی استکباری آمریکا است و باید این را برای مردم تبیین کنیم، جا بیاندازیم و معادل‌سازی کنیم تا این مسائل برای مردم تبیین شود.

استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: الان برای بخش‌های زیادی از جامعه ما برخی مسائل راهبردی تبیین نشده است. راهبرد کلان انقلاب اسلامی یعنی استکبار ستیزی و دشمن شناسی یعنی معرفی ماهیت آمریکا، اروپا و این خلاء وجود داشته است، البته در سال ۸۸ فیلم قلاده های طلا ساخت شد که تنها یک اثر بود، در تلویزیون هم اثری در این زمینه وجود نداشت.

وی گفت: مجموعه که با نام گاندو در شبکه ۳ پخش شد قدم اول است در این که ما سینمای راهبردی داشته باشیم و اینکه رسانه ملی در خدمت تبیین راهبردهای کلان نظام باشد، آن هم به یک شکل جذاب. 

کوشکی خاطرنشان کرد: قصد ما الان نقد فنی و هنری مجموعه گاندو نیست ولی موضوع و محتوایی که این اثر دارد و خیلی صریح و بدون تعارف به موضوع وارد شده است خلاء وحشتناک ۴۰ ساله را توانست به صورت جدی را پر کند و از این نظر این حرکت قابل تقدیر است و باید به سازندگان و پشتیبانان این مجموعه احسنت گفت که تصمیم گرفتند این پرونده را به نمایش  بگذارند چیزی که قبلاً رایج نبود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مسئله دوم اینکه مطالبه ما این است که این روند دائمی باشد یعنی موسسه شهید آوینی فقط در همین مسئله ورود کند و در سال، یکی یا ۲ فیلم و مجموعه و با هر چقدر که مقدور است با این کیفیت بسازد.

وی افزود: پرونده های بسیار متعددی وجود دارد که نشان می دهد وقتی می‌گوییم اسرائیل دشمن است یا آمریکا دشمن است و یا قدرت های بزرگ اروپایی دشمن ما هستند دلیلش چیست و توهم نیست و واقعیت دارد.

کوشکی با بیان اینکه از عوامل و سازندگان فیلم گاندو باید تجلیل شوند، افزود: بازیگرانی که در این مجموعه بازی کردند و عوامل دیگر آن با این که می‌دانستند زیر فشار قرار می گیرند ولی به کار خود ادامه دادند، آنها کسانی هستند که مانند یک سرباز برای انقلاب کار کردند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: خیلی از آنها می‌دانستند بعد از بازی در چنین اثری نفوذی های آمریکا در داخل اینها را مورد هجمه قرار خواهند داد همینطور که این هجمه ها از روز ها پیش آغاز شده است ولی به کارشان ادامه دادند به همین دلیل باید از آنها تجلیل  شود.

وی گفت: دانشجویان، نیروهای مسجدی و بسیجی و... منتظر ساختارهای رسمی نباشند و با دعوت از عوامل گاندو از آنها قدردانی کنند.

کوشکی در ادامه با اشاره به تخریب مجموعه و عوامل گاندو، تاکید کرد: کسانی که  عوامل و بازیگران این مجموعه تلویزیونی را تخریب می کنند یا به آنها توهین می‌کنند نفوذی آمریکا هستند، اینها همان جیسون رضاییان های جدیدند.  نفوذی های آمریکا در ایران که تمام نشده یک روز جیسون رضاییان بوده و یک روز هم افراد دیگر. اینها در با حمایت برخی دولت ها در سینما، سیما و رسانه لانه کردند و اینکه مقام معظم رهبری زمان مشخصات می برند به خاطر شدت نفوذی است اینها دارند.

استاد دانشگاه تهران در خاتمه گفت: پخش مجموعه گاندو مانند این بود که آب در لانه نفوذی‌ها ریخته شد و نفوذی‌ها را مانند حشرات موذی از لانه خود بیرون ریخت. کسی هم که به این سریال و سازندگان عوامل و بازیگرانش توهین می کند همان نفوذی است و چون این مجموعه تنها در رابطه جیسون رضاییان صحبت نکرد و به دنبال رسوا کردن نفوذ بود، نفوذی‌ها هم از این کار ناراحت هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.