به گزارش روزنامه هابرترک، سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ روسیه احتمالا امروز سه شنبه به ترکیه تحویل داده می‌شود.

سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ روسیه شب دوشنبه در دو هواپیما بارگیری شد. هابرترک در این گزارش افزود هواپیما‌های حامل سامانه اس-۴۰۰ قرار است سه شنبه از پایگاه هوایی در نزدیکی شهر تویر روسیه راهی ترکیه شود.

پیشتر نیز کانال تلویزیونی هابرترک به نقل از منابع آگاه اعلام کرد بارگیری محموله اس-۴۰۰ احتمالا در هفتم ژوئیه آغاز خواهد شد. این شبکه گزارش داد اولین محموله سامانه اس-۴۰۰ طبق برنامه روز یکشنبه بارگیری خواهد شد و ۹ کارشناس روس نیز به منظور کمک به استقرار این سامانه روز دوشنبه وارد ترکیه خواهند شد.

پیشتر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد سامانه اس-۴۰۰ به منظور تحویل به آنکارا بارگیری شده با این حال از ارائه تاریخ دقیق تحویل محموله خودداری کرد. اردوغان گفت آمادگی‌ها برای بارگیری سامانه اس-۴۰۰ روسیه به ترکیه ادامه دارد و محل‌های استقرار آن از سوی وزارت دفاع و ریاست ستاد ارتش انجام خواهد شد.

سامانه‌های پدافند موشکی دوربرد اس-۴۰۰ ساخت روسیه، جزء پیشرفته‌ترین سامانه‌ها در نوع خود است که توانایی حمل و شلیک سه مدل موشک مختلف را دارد که می‌توانند اهداف متنوعی شامل موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های کروز و جنگنده‌های رادارگریز را هدف قرار دهند. شبکه راداری و شناسایی این سامانه می‌تواند همزمان ۳۰۰ هدف را شناسایی کرده و با آن‌ها درگیر شود. سقف ارتفاع پوشش هوایی این سامانه، ۲۷ کیلومتر است.

ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.