عبدالرضا فرجی‌راد، استاد ژئوپلیتیک و کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اقدام بریتانیا در توقیف کشتی حامل نفت ایران گفت: در این قضیه کشوری با انگلیس همراهی نکرد، چرا که این اقدام دنباله فشارهای آمریکا علیه ایران است. از طرفی انتخابات نخست وزیری در انگلستان در جریان است و این یک نوع گرا دادن به آمریکا برای حمایت این کشور از نامزد مورد نظر است. از طرف دیگر انگلیس با توجه به اختلافاتی که با اسپانیا دارد به دنبال قدرت نمایی در تنگه جبل الطارق است.

وی اضافه کرد: تعبیر دیگری که می توان داشت انتقام شخصی انگلیس علیه ایران است؛ آنها در خصوص آزادی تبعه شان یعنی نازنین زاغری نتیجه ای نگرفتند و به خاطر همین دست به چنین اقدامی زده اند. پیام دیگر هم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و دادن گرا به آمریکا برای همراهی و همکاری های بیشتر است. نکته ای که وجود دارد غیرقانونی بودن اقدام انگلیس است و در صورت وقت کشی می تواند با پاسخ ایران روبرو شود. ضمن اینکه سوال ها و ابهاماتی هم وجود دارد و معلوم نشده است که این محموله نفتی به سمت بانیاس سوریه می رفته است و از همه مهمتر اینکه اتحادیه اروپا سوریه را تحریم کرده است. انگلیس هم که ادعای گشایش اقتصادی برای ایران دارد جلوی فروش نفت ایران را گرفته است که عملی متناقض است و ما این موضوع را می توانیم به برجام ربط دهیم. آنچه که به انگلیسی ها ضرر خواهد زد تداوم این وضعیت است چرا که سیاست پرخطری را اتخاذ کرده اند.

این کارشناس درباره آینده تنش ها بین تهران و واشنگتن نیز اظهار داشت: تحولات اخیر نقش بسزایی در تعیین آینده دارد. اقدامات اخیر ایران در برداشتن گام دوم و فعال شدن اروپایی ها در این روند قابل توجه است. در هفته های اخیر تراکنش های آزمایشی در اینستکس انجام شده و با اینکه اقدام بزرگی تلقی نمی شود می توان آن را مثبت ارزیابی کرد. اگر گمانه زنی ها درست باشد و تقاضای آمریکا از فرانسه برای مذاکره با ایران نیز عملی شود و آمریکایی ها نگران اقدام ایران در افزایش میزان غنی سازی از ۳۰۰ کیلوگرم باشند نشان می دهد که کشور ما به یک نقطه عطفی رسیده است. باید منتظر بود و دید در هفته های آتی چه اتفاقی خواهد افتاد. اگر در اینستکس گام های بزرگتری برداشته شود و ایران از آن راضی باشد می توان امیدوار بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.