شرکت هواوی که طی ماههای اخیر تحت فشار شدید تعرفه های تجاری ایالات متحده قرار داشت، به گفته وزیر بازرگانی ایالات متحده از فشار تحریم ها تا حد زیادی آزاد شد. اما این وعده به همان سادگی که برخی رسانه ها اعلام کردند نیست.

وقتی طی روزهای گذشته اعلام شد که هواوی از این پس می تواند روابط تجاری خود را با ایالات متحده ادامه دهد بسیاری تصور کردند هواوی به طور کامل از فهرست تحریم های ایالات متحده خارج شده است، اما ماجرا چیز دیگری است. به بیانی دقیق تر هواوی هنوز هم در فهرست سیاه ایالات متحده قرار دارد.

شرکت های آمریکایی قادر به فروش تجهیزات به هواوی خواهند بود اما نه به این راحتی ها. هر شرکتی که قصد دارد با شرکت های ایالات متحده مبادلات انجام دهد ابتدا بای مجوز اخذ کرده و ثابت کند که هیچ خطری برای امنیت ملی ایالات متحده ندارد. این قوانین باعث می شود از یک سو فضا برای تجارت شرکت های ایالات متحده کمی باز تر شود و از سوی دیگر وضعیت همچنان به نفع دونالد ترامپ باشد.

برخی از فعالان حوزه فناوری معتقدند این مجوز فقط برای مدت زمان محدودی ارائه می شود و مجوزها می توانند در صورتی که مذاکرات تجاری به طور صحیح پیشرفت نکنند، متوقف شوند. ضمن این که کارکرد چندان قدرتمندی نیز برای برای هواوی نخواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.