حمیدرضا پوریوسف عصر امروز در نشست خبری که در اداره کل بهزیستی خراسان‌ رضوی برگزار شد، گفت: ما در سال گذشته توانستیم ۲۰ اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر دایر کنیم که این تعداد نسبت به قبل ۱۱ عدد رشد داشته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌ رضوی افزود: در ۲۱ شهرستان طرح پیشگیری از طلاق را راه‌اندازی کردیم که هم‌اکنون ۸۱ مرکز آن در مشهد فعالیت می‌کنند، سال گذشته فعالیت این مراکز به ۲۷ هزار زوج ارائه شد و ۳ هزار و ۵۰۰ زوج از طلاق منصرف شدند که این رشد ۱۷.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: هم‌چنین در سال گذشته ۹ پایگاه خدمات اجتماعی در حاشیه شهر مشهد و ۵ پایگاه در شهرستان‌ها از سمت بهزیستی به ارائه خدمت پرداختند که هزینه صرف شده برای این اورژانس‌های اجتماعی، ۱۵۰ میلیون تومان بوده است.

پوریوسف با بیان اینکه در سال ۹۷، ۳ هزار و ۵۴۰ مورد مداخله در بحران‌های فردی و خانوادگی داشتیم که ۹۲ درصد رشد داشته است، ادامه داد: ۳ هزار و ۲۶۰ مورد نیز خدمات سیار اورژانس اجتماعی توسط بهزیستی ارائه شده که ۵۰ درصد آن ارائه خدمات مهارتی بوده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌ رضوی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ مراکزی برای خدمات سرپایی به زنان آسیب‌ دیده اجتماعی در نظر گرفته شده است، بیان کرد: ندای مهر طرحی است که اداره بهزیستی در آن به دختران فراری در معرض خطر و آسیب اجتماعی ارائه خدمت می‌کند و این افراد از طرف دادگستری پذیرش می‌کنیم.

وی متذکر شد: مرکز صدف برای کودکان کار از جمله اقدامات دیگر بهزیستی در خراسان‌ رضوی است که تعداد پذیرش آن در سال گذشته، ۶۰۲ کودک بوده است که از میان آن‌ها ۴۷ درصد اتباع خارجی هستند.

پوریوسف به مرکز قرنطینه زنان در بولوار شهید رستمی اشاره و اضافه کرد: مرکز بازپروری زنان از جاده قوچان به داخل شهر منتقل شده است تا خدمت‌رسانی به‌شکل بهتری صورت بگیرد.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌ رضوی تشریح کرد: فرزندان بی‌سرپرست در مراکز شبانه‌روزی علاوه بر شیرخوارگاه علی‌اصغر نگه‌داری می‌شوند و در حال حاضر ۱۰۲ مرکز شبه خانواده از طرف بهزیستی در حال فعالیت هستند، ۲ هزار و ۳۸۰ فرزند نیز نزد خانواده‌های جایگزین نگه‌داری می‌شوند و به‌طور کلی ۵ هزار و ۹۹۶ فرزند از بین فرزندان بی‌خانواده یا آنان که بدسرپرست هستند در مرکز بهزیستی نگه‌داری می‌شوند.

وی یادآور شد: ۴۶۲ فرزند در بهزیستی تحویل خانواده زیستی خودشان شدند که ۲۹۹ مورد ترخیص و ۲۶۱ مورد به خانواده‌های خواستار فرزند و در مجموع ۴۵۸ فرزند را به خانواده‌های خواستار فرزند که سن آن‌ها از چند ماهه تا ۱۶ سال هست تحویل دادیم، اما بیشتر زیر ۴ سال هستند، چرا که با افزایش سن فرزندان بهزیستی زمینه پذیرش آن‌ها توسط خانواده‌ها کاهش پیدا می‌کند.

پوریوسف ادامه داد: رشد فرزندخواندگی در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۵۱ درصد رشد داشته است که این فرزندان از طرف بهزیستی و با حکم قضایی ۶ ماه به‌صورت موقت به خانواده‌ها تحویل و بعد اگر شایستگی لازم را داشتند، برای همیشه نگه‌داری فرزند به آن‌ها سپرده می‌شود، در موارد موقتی نیز تا ۲ سال می‌توانند فرزند را نزد خود نگه‌داری کنند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی همچنین با بیان اینکه ۳۶ درصد اعتیاد والدین، زندانی بودن، نبود صلاحیت و موارد دیگر دلیل بدسرپرستی بوده است، بیان کرد: ۱۷ درصد کودکان بهزیستی افراد مجهول‌الهویه و ۸۳ درصد افراد بدسرپرست هستند و موارد برگشت فرزندخواندگی نیز در حد ۳ تا ۴ درصد در  سال گذشته بوده و حدود ۴۰ فرزند با بیماری صعب‌العلاج نیز به خانواده متقاضی با درخواست خودشان تحویل داده شده است.

وی افزود: در ماه رمضان سال جاری ۲۲۰ شیرخوار نگه‌داری می‌کردیم و در حال حاضر توانستیم  نیمی از این تعداد را به خانواده‌ها بسپاریم، سال گذشته ۸ کودک که در سرقت‌ها ربوده شده بودند با حکم قضایی به ما سپرده شدند و مواردی نیز که کودک در اماکن یا بیمارستان‌ها یا حرم مطهر رضوی رها شده بود، مسؤولیت نگه‌داری از آن‌ها نیز به ما سپرده شد.

پوریوسف در خصوص آمار کودکان نوپا و شیرخواره در ۳ ماه اول سال ۹۸ نیز توضیح داد: ۱۴۶ مورد ورودی به شیرخوارگاه علی‌اصغر بوده است و در حال حاضر یک هزار و ۲۸۰ مهدکودک در استان از طرف بهزیستی فعالیت می‌کنند که ۸۵ هزار کودک در آن‌ها نگه‌داری می‌شود، هم‌چنین ۸۱۵ مهد با ۳۱ هزار فرزند در حاشیه شهر به ارائه خدمت می‌پردازند.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌ رضوی بیان کرد: تلاش می‌کنیم فرزندان توانمند تحویل جامعه یا خانواده‌ها بدهیم و در این زمینه با خیرین و مراکز شبه خانواده برای کمک به تحصیل، خدمات فرهنگی و ورزشی به فرزندان مجموعه بهزیستی همکاری می‌کنیم.

وی در مورد ارائه خدمت به دانشجویان تحت پوشش بهزیستی نیز تشریح کرد: دو خوابگاه دانشجویی در مشهد داریم و تعدادی خانه‌های مستقل نیز برای فرزندان در نظر گرفته‌ایم، همچنین در زمینه اشتغال فرزندان و ازدواج آن‌ها با کمک خیرین اقدام می‌کنیم و حتی اگر بعد از ترخیص از مرکز بهزیستی دچار مشکلاتی از جمله بیکاری شده باشند، آن‌ها را حمایت می‌کنیم.

پوریوسف با بیان اینکه یک هزار و ۵۶۰ زوج از ادامه روند مشاوره در طرح پیشگیری از طلاق بهزیستی منصرف شدند و به زندگی با یکدیگر ادامه دادند، اضافه کرد: در ۳ ماهه اول نسبت به سال گذشته کاهش زیر یک درصد طلاق را داشتیم اما سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶ رشد نرخ طلاق را شاهد بودیم، ضمن اینکه ممکن است طلاق در بین زائران استان رخ داده باشد و تمام آمار را به جمعیت خراسان‌ رضوی نمی‌توان نسبت داد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: اگر شرایط نگه‌داری و خانواده‌های جایگزین در استان‌های دیگر وجود داشته باشد و درخواست از سمت آن‌ها صورت بگیرد، ما می‌توانیم بعد از بررسی‌های لازم فرزندان را به آن‌ها تحویل بدهیم، همان‌طور که ۳۴ فرزند به استان سمنان منتقل کردیم و فقط یک مورد بازگشتی از میان آن‌ها داشتیم.

وی در مورد پرونده‌های زنان خیابانی تاکید کرد: در گذشته برخورد با این زنان آسیب‌دیده به لحاظ اجتماعی، برعهده نیروی انتظامی بود، اما اکنون طبق دستوری از قوه قضائیه این زنان تحویل مرکز بهزیستی داده می‌شوند و به لحاظ آماری نیز تاکنون ۳۶۰ نفر از زنان خیابانی به مرکز قرنطینه و ۸۹۵ مورد به مرکز بازپروری زنان بهزیستی تحویل داده شده که تمام این فرآیند با تصمیم کمیته سامانه زنان به ریاست معاونت دادستان صورت گرفته است.

پوریوسف گفت: در زمینه خودکشی نیز یک هزار و ۳۷ مورد حضور تیمی از بهزیستی در محل و پیشگیری را داشتیم و در مورد همسرآزاری نیز باید گفت میزان آن ۱۰ درصد نسبت به سال  ۹۷ رشد داشته است و این به‌دلیل افزایش میزان خدمات ما در اورژانس اجتماعی و میزان مداخله ما بوده که باعث شده گزارشات دریافتی ما نیز بیشتر شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌ رضوی تصریح کرد: پوشش کمک هزینه معیشتی سازمان ما حمایتی با اختصاص ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار دولت که در اختیار ما و کمیته امداد قرار داد، افزایش داشته است و توانستیم میزان پوشش مستمری‌ بگیری را تا ۱۱۰ درصد و برای ۷۷ هزار خانوار افزایش دهیم.

وی درباره فعالیت‌های معاونت پیشگیری بهزیستی نیز اظهار کرد: مراکز مشاوره خصوصی در سال ۹۶، ۱۹۹ مرکز بود که در سال ۹۷،  ۱۵ درصد رشد داشته و به ۲۲۴ مرکز در خراسان‌ رضوی رسیده است که میزان مراجعه به این مراکز در سال ۹۶، ۱۳ هزار و ۶۴۱ مورد و در سال ۹۷، ۲۷ هزار و ۴۳۵ مورد بوده است.

پوریوسف اضافه کرد: آموزش زندگی به خانواده‌های تحت پوشش ۱۳ هزار و ۳۸۷ مورد بوده که این میزان نشان‌دهنده ۶۲ درصد رشد در سال ۹۷ است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌ رضوی درباره مراکز بازپروری و کمپ ترک اعتیاد نیز گفت: در سال ۹۷، ۳۰۸ مرکز سرپایی بازپروری برای اعتیاد از طرف بهزیستی در استان فعالیت می‌کردند که نسبت به گذشته رشد نداشته است، اما آمار خدمت‌گیرندگان آن افزایش پیدا کرده است و ۷۰۴ کمپ ترک اعتیاد نیز در سال گذشته از سمت بهزیستی فعال بوده‌اند.

وی متذکر شد: مراکز ماده ۱۶ هم برای نگه‌داری افراد پاک شده از دام اعتیاد هستند و با وجود اینکه صدها میلیون تومان از بهزیستی طلبکارند، اما باز هم خدمات خود را ادامه می‌دهند و ما برنامه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی در این مکان‌ها در نظر گرفته‌ایم و خدمات مختلفی نیز با کمک خیرین و مؤسسات فنی حرفه‌ای برای افرادی که در این مراکز نگه‌داری می‌شوند، ترتیب داده‌ایم.

پوریوسف درباره طرح‌های بهبود یافتگان نیز توضیح داد: هنگامی که افراد از مراکز ماده ۱۶ ترخیص می‌شوند، طبق این طرح تا ۸ ماه در مراکز تحت پوشش این طرح مقیم می‌شوند تا مشغول به‌کار شوند و در این زمینه ۳۰۳ نفر را طبق این طرح پوشش داده‌ایم.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌ رضوی اضافه کرد: طرح ماد در سال ۹۷ نیز با مشارکت دانش‌ آموزان ترتیب داده شد که هدف آن توانمندسازی، رشد خلاقیت و افزایش مشارکت دانش‌آموزان در امور مختلف مربوط به خودشان بود و طبق این طرح  تعداد کلاس‌ها از ۶۰ عدد به ۳۶۰ کلاس رسیده و ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر نیز تحت پوشش قرار گرفتند.

وی بیان کرد: بهزیستی همچنین ۱۳۰ کودک متقاضی کاشت حلزون را در استان در سال ۹۷ حمایت مالی کرد که طبق آن تا ۳ میلیون تومان هزینه از جانب مرکز بهزیستی پرداخت می‌شود و ۶ میلیون تومان نیز که تنها هزینه جراحی است، توسط خود خانواده و بقیه هزینه‌های مربوطه نیز به‌صورت رایگان برای خانواده‌های تحت حمایت بهزیستی در نظر گرفته می‌شود، ضمن اینکه این طرح مخصوص کودکان خردسال و نوپا است.

پوریوسف در خصوص فعالیت‌های توانبخشی بهزیستی خاطرنشان کرد: ما در مرکز بهزیستی خراسان‌ رضوی ۱۲۰ هزار فرد معلول را تحت حمایت خود گرفته‌ایم که از میان آن‌ها یک هزار و ۶۷۸ نفر دارای ضایعه نخاعی هستند و هم‌چنین یک هزار و ۶۷۶ دانشجوی معلول در مقطع دکتری تحت حمایت ما هستند و مبلغ ۴ میلیون تومان به‌عنوان کمک‌ هزینه شهریه به آن‌ها پرداخت می‌کنیم، ۹ میلیون تومان را هم خود آن‌ها تأمین می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.