بی بی سی گزارش داد، این محققان در نتیجه تحقیقی پنج ساله بر روی بیش از یکصد هزار نفر به چنین نتیجه‌ای رسیده‌اند.

نتایج این تحقیق در ژورنال پزشکی بریتانیا چاپ شده است.

این تیم تحقیقاتی در دانشگاه سوربن پاریس تاثیر میزان قند خون را عامل این مسئله دانسته‌اند.

این تحقیقات با نتیجه قطعی و قابل استناد فاصله زیادی دارد و متخصصان خواستار انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه شده‌اند.

منظور از نوشیدنی قندی چیست؟

محققان آن را به عنوان نوشیدنی با بیش از ۵ درصد قند تعریف کردند.

این نوشیدنی شامل آبمیوه ( حتی وقتی گفته شده که قندی اضافه نشده است)، نوشابه‌های غیرالکلی، نوشیدنی‌های خنک حاوی شیر و ماده شیرکننده، نوشابه‌های انرژی زا، چای و قهوه با شکر می‌شود.

این گروه تحقیقاتی همچنین نوشابه‌های رژیمی را که در آن‌ها به جای قند از شیرین کننده‌های مصنوعی فاقد کالری استفاده شده، مورد توجه قرار دادند، اما ارتباطی با سرطان در آن‌ها نیافتند.

خطر سرطان تا چه حد جدی است؟

براساس این تحقیق، نوشیدن روزی ۱۰۰ میلی لیتر بیشتر نوشیدنی حاوی قند، حدود دو قوطی در هفته، خطر ابتلا به سرطان را تا ۱۸ درصد افزایش می‌دهد.

از هر یک هزار نفری که در این تحقیقات شرکت کردند، ۲۲ نفر به سرطان مبتلا بودند.

براساس این تحقیقات، اگر همه آنها هر روز ۱۰۰ میلی لیتر بیشتر بنوشند، نتیجه آن چهار مورد بیشتر ابتلا به سرطان است که باعث می‌شود آمار کل مبتلایان به بیست و شش در هر هزار نفر در هر پنج سال افزایش یابد.

دکتر گراهام ویلر، از محققان ارشد در مرکز تحقیقاتی سرطان بریتانیا معتقد است: "به هر حال، چنین فرض می‌شود که یک رابطه علمی واقعی بین مصرف نوشیدنی‌های حاوی قند و سرطان وجود دارد و هنوز باید در این مورد تحقیق کرد."

از ۲۱۹۳ مورد سرطانی که در جریان این تحقیق پی به آن برده شد، ۶۹۳ مورد سرطان پستان، ۲۹۱ مورد سرطان پروستات و ۱۶۶ مورد سرطان روده بزرگ بود.

آیا این اثبات قطعی است؟

خیر، شیوه‌ای که این تحقیق براساس آن طراحی شده به معنای آن است که قادر است الگوهای اطلاعات را مشخص کند، اما نمی‌تواند این الگوها را توضیح دهد.

بنابراین، این تحقیق نشان داده که موارد ابتلا به سرطان در بین کسانی که بیشتر نوشیدنی حاوی قند نوشیده‌اند (حدود ۱۸۵ میلی لیتر در روز) در مقایسه با کسانی که کمتر نوشیده‍اند ( کمتر از ۳۰ میلی لیتر درروز) بیشتر دیده شده است.

و یک توضیح احتمالی این است که نوشیدنی‌های حاوی قند خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

اما افرادی که بیشتر نوشیدنی‌های حاوی قند نوشیده‌اند ممکن است عادات غیرسالم دیگری نظیر خوردن نمک و کالری بیشتر نسبت به بقیه را داشته‌اند، که این موضوع، می تواند این مسئله را ایجاد کند که ارتباطی بین خطر ابتلا به سرطان در آن‌ها و نوشیدن نوشابه‌های حاوی قند وجود ندارد.

بنابراین، این تحقیق نمی‌تواند بگوید که نوشابه‌های حاوی قند باعث سرطان می‌شود.

به گفته دکتر آمیلیا لیک از دانشگاه تیساید "هر چند که این تحقیق دلیلی قطعی در مورد ارتباط بین مصرف قند و ابتلا به سرطان ارائه نمی‌کند، اما تصویری کلی از اهمیت جریان فعلی برای کاهش مصرف قند را نشان می‌دهد."

او می‌افزاید: "کاهش مصرف قند در رژیم غذایی ما بسیار با اهمیت است."

آیا این فقط درباره چاقی است؟

چاقی دلیل مهمی برای بروز برخی از سرطان‌هاست. مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های حاوی قند، احتمال زیاد شدن وزن را افزایش می‌دهد.

با این حال این تحقیق گفته که این کل داستان نیست.

دکتر ماتیلدا توویر یکی از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی به بی بی سی گفت: "چاقی و وزنی که در نتیجه مصرف بیش از حد نوشابه‌های حاوی قند بدست می‌آید.، مطمئنا در این زمینه نقش دارد، اما نمی‌تواند کل این ارتباط را توضیح دهد."

‌پس چه اتفاقی می‌افتد؟

پژوهشگران فرانسوی می‌گویند که این ارتباط "شدیدا تحت تاثیر میزان قند است" و آن‎ها میزان قند خون را عامل بروز سرطان می‌دانند.

محققان همچنین بر این باورند که برخی از مواد شیمیایی در این نوشابه‌ها مثلا آن‌هایی که باعث ایجاد رنگ این نوشابه‌ها می‌شود، هم احتمالا در ابتلا به سرطان نقش دارند.

اما این تحقیق تلاشی در جهت پاسخ به این مسئله نمی‌کند.

پژوهشگران چه می‌گویند؟

تیم تحقیقاتی در دانشگاه سوربن پاریس می‌گوید که تحقیقات و مطالعات بیشتری برای تایید این یافته‌ها نیاز است.

به گفته دکتر ماتیلدا توویر"این مسئله که نوشیدنی‌های حاوی قند با افزایش خطر بیماری‌های قلبی، عروقی، اضافه وزن، چاقی و دیابت مرتبط هستند، شناخته شده است."

"اما آن چه که ما نشان می‌دهیم این است که این قبیل نوشیدنی‌ها احتمالا با خطر بروز سرطان هم مرتبط هستند."

اعضای این تیم تحقیقاتی می‌گویند که تحقیق آن‌ها گواه دیگری است که افزایش مالیات بر نوشیدنی‌های حاوی قند، ایده خوبی است.

کمپانی‌های تولید کننده نوشیدنی چه می‌گویند؟

مجمع تولید کنندگان نوشیدنی‌های غیرالکلی بریتانیا گفته همانطور که نویسندگان مقاله اذعان دارند، این تحقیق شواهد کافی در این زمینه ارائه نمی‌کند.

گوین پرینتگتون، مدیرعامل این مجمع هم گفته: "مصرف نوشیدنی‌های غیرالکلی به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل برای سلامتی خوب هستند."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.