علیرضا رحیمی با اشاره به بی نتیجه ماندن نشست شورای حکام که درباره کاهش تعهدات برجامی ایران به درخواست آمریکا تشکیل شده بود، گفت: از همان ابتدا مشخص بود که آمریکایی‌ها مسیر اشتباهی را انتخاب کردند. چون شورای حکام از لحاظ حقوقی مرجع رسیدگی به شکایت درباره برجام نیست. البته که بعد از خروج آمریکا از برجام مقامات این کشور در مجامع بین‌المللی و مراجع رسمی اقداماتی کرده که نتیجه آن سرافکندگی آمریکا شده و به دنبالش مورد هجمه قرار گرفتند.

وی افزود: بر خلاف تصور آمریکایی‌ها خروج آنها از برجام باعث ایجاد اجتماع جهانی علیه ایران نشد که برعکس اجماع نانوشته‌ای را علیه آمریکا به وجود آورد   به‌طوری‌که در مجامع و نشست‌های بین‌المللی همه کشورها خروج آمریکا را تقبیح و دولتمردان این کشور را سرزنش می‌کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به جزئیات جلسه شورای حکام اظهار کرد: در این جلسه نماینده ایران دفاعیات قابل قبول و قابل توجهی را بیان کرد. دو نکته را می‌توان از این نشست مورد توجه قرار داد. اول اینکه به ۱۵ بیانیه آژانس در مورد تأیید اقدامات ایران و عدم انحراف از فعالیت‌های هسته‌ای اش اشاره شد. همچنین خروج آمریکا از برجام نقض آشکار توافق بین‌المللی بود. این دو فاکتور مهم در شورای حکام مطرح شد و در نهایت هیچ نتیجه‌ای نداشت. این یعنی آمریکا از سیاست در پیش گرفته‌اش شکست خورد.

رحیمی با بیان اینکه آمریکا به دلیل سیاست‌های غلط ترامپ همچنان تاوان می‌دهد توضیح داد: آمریکا تاوان سیاست‌های غلط ترامپ در مجامع بین‌المللی را خواهد داد. این برخلاف شعار ترامپ است که می‌گفت به دنبال رساندن جایگاه آمریکا به مقامی برتر بوده، حال اینکه اقداماتش نتیجه‌ای جز بی اعتباری آمریکا در عرصه بین‌المللی ندارد.

وی در جمع‌بندی اظهار کرد: بی نتیجه ماندن نشست شورای حکام شکست سیاست‌های تحمیلی آمریکا و سناریوی کاملاً متوهمانه مقامات این کشور را نشان می‌دهد. تصور آنها این بود که به میزان افزایش فشار و تحریم‌ها و به دنبال آن نقض مقررات بین‌المللی می‌توانند سیاست‌هایشان را پیش ببرند که نه تنها این اتفاق رخ نداد که نشست شورای حکام هم مهر تأییدی بر شکست سناریوها و سیاست‌های ترامپ علیه ایران بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.