علی عسگری در آئین اختتامیه دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی که با حضور بیش از هزار هنرمند از سراسر کشور در محل تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد با اشاره به برگزاری اولین دوره این جشنواره در استان همدان، گفت: این برای دومین سال پیاپی است که برگزاری این جشنواره را در دستور کار داریم و تلاش این است که این جشنواره به صورت مستمر و در سال‌های آینده در استان‌های دیگر تدوام یابد.

وی با اشاره به تأثیرات عمیق پویانمایی بر کودکان و نوجوانان، گفت: در همین راستا باید از این مهم غفلت نکنیم و این هنر و صنعت مهم را اولویت کار خود قرار دهیم.

علی عسگری تاکید کرد: این دو هنر با ارزش پویانمایی و برنامه‌های عروسکی باید جای خود را در رسانه ملی پیدا کنند و باید تولیدات بیشتری در این دو ژانر داشته باشیم.

رئیس سازمان صدا و سیما تاکید کرد: این امکان وجود دارد که با تولیدات بیشتر و با کیفیت تر، سریال‌های پویانمایی و حتی سریال‌های عروسکی جایگزین بخشی از سریال‌های معمولی شود.

علی عسگری با اشاره به وجود استعدادهای بسیار در حوزه پویانمایی کشور تاکید کرد: باید با استفاده از این ظرفیت به یکی از قطب‌های پویانمایی جهان تبدیل شویم.

رئیس سازمان صدا و سیما در همین راستا از مرکز پویانمایی صبا خواست تا تمرکز ویژه‌ای بر تجمیع هنرمندان این رشته و استفاده از ظرفیت آنها داشته باشد و تاکید کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌تواند در این زمینه یار و مددکار سازمان باشد.

وی به استعدادهای حوزه عروسکی کشور نیز اشاره کرد و افزود: همانطور که در حال رقم زدن قله‌های پویانمایی هستیم باید قله‌های کار عروسکی را نیز بسازیم و خوشبختانه نیروهای با استعداد در این زمینه کم نداریم.

رئیس سازمان صدا و سیما بر لزوم تدوین سند پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تاکید کرد و افزود: اگر بخواهیم در این دو حوزه اثرات ماندگار تولید کرده و به حد ایده آل برسیم، باید نقشه راه داشته باشیم و تدوین سند در این حوزه می‌تواند راهبر ما در این مسیر باشد.

رئیس سازمان صدا و سیما در ادامه در تشریح برخی اهداف جشنواره گفت: هدف نخست جشنواره افزایش تولیدات پویانمایی و عروسکی برای توسعه بازار این دو هنر است، این جشنواره باید موتور پیشران توسعه بازار پویانمایی و برنامه‌های عروسکی باشد و باید حجم تولیدات این بازار را افزایش دهد.

علی عسگری تعامل و همگرایی میان خانواده پویانمایی و عروسکی را دیگر هدف این جشنواره عنوان کرد و افزود: با برگزاری این جشنواره باید این دو صنف به عنوانی صنوفی فاخر و طراز بالا معرفی شوند.

وی رونمایی از آثار جدید و حمایت از شرکت‌های نوپای پویانمایی را از اهداف دیگر این جشنواره عنوان و تصریح کرد: کشف استعدادهای خلاق نیز دیگر هدف این جشنواره است و باید بتوانیم هرساله هنرمندان جدیدی در این عرصه معرفی کنیم.

علی عسگری از تبادل مطالعات و تحقیقات در دو حوزه پویانمایی و عروسکی در کارگاه‌ها و میزگردهای جشنواره به عنوان دیگر هدف این جشنواره نام برد و افزود: با تبادل اطلاعات و نظرها و بررسی آخرین دستاوردها در این دو حوزه قطعاً گامی به سوی غنی سازی تولیدات پویانمایی و عروسکی برخواهیم داشت.

وی کاهش استفاده از محصولات خارجی و افزایش صادرات محصولات پویانمایی کشور را از جمله دیگر اهداف این جشنواره عنوان کرد و افزود: باید در حوزه پویانمایی جهانی فکر کنیم و برای جهان تولید کنیم.

علی عسگری افزود: باید بتوانیم فرهنگ ایران و اسلامی مان را از طریق پویانمایی که هنری تأثیرگذار است به جهان صادر کنیم.

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به اهمیت محتوای تولیدات پویانمایی و عروسکی گفت: محصولات این دو هنر زمانی ارزشمند است که فیلم نامه فاخر برای آن داشته باشیم و بدون فیلم نامه خوب عملاً ثمره تمام کارها به هدر می‌رود.

وی افزود: نویسندگان و فیلم نامه نویسان ما باید بتوانند با مطالعات جامعه شناسی، روانشناسی، تاریخی و فرهنگی فیلم نامه‌هایی فاخر و جذاب برای تولیدات پویانمایی و عروسکی فراهم کنند.

علی عسگری تاکید کرد: باید محتوای فیلم نامه‌ها را مهندسی و مدیریت کنیم و فرهنگ ایرانی و اسلامی را از این طریق به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

رئیس سازمان صدا و سیما افزود: بیانیه گام دوم انقلاب روح زمانه است و خیلی شیوا گذشته و آینده کشور را ترسیم کرده که باید از این بیانیه برای نوشتن فیلم نامه الهام گرفت.

علی عسگری دستمایه مهم دیگر برای نوشتن فیلم نامه را "رونق تولید" عنوان کرد و افزود: باید بتوانیم از طریق پویانمایی فرزندانمان را کارآفرین بار بیاوریم.

وی به هجمه فرهنگی سنگین دشمن اشاره کرد و افزود: امروز در یک جنگ تمام عیار فرهنگی قرار داریم و بیشترین هجمه امروزه علیه حجاب و عفاف مردمان این سرزمین است.

علی عسگری با بیان اینکه ۸۰ درصد محتوای فضای مجازی مستهجن است، گفت: باید بتوانیم در این شرایط با تولیدات پاک و سالم فرزندانمان را نجات داده و نسلی پاک را بپرورانیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.