‌وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه خبر تصویب فروش سلاح و تجهیزات نظامی به ارزش ۲ میلیارد و ۲۲۰ میلیون دلار به تایوان را تایید و اعلام کرد وزارت دفاعی آمریکا این طرح را به کنگره ارائه داده است.

"وو چیان" سخنگوی وزارت دفاع چین روز جمعه در کنفرانس خبری در پکن گفت: موضع چین درباره مخالف قطعی با فروش تسلیحات به تایوان توسط آمریکا همواره آشکار بوده است این اقدام اشتباه آمریکا به طور جدی اصل "چین واحد" و اطلاعیه‎های مشترک چین و آمریکا به ویژه اطلاعیه مشترک هفدهم اوت دو کشور را نقض کرده و با دخالت در امور داخلی چین، به حق حاکمیت و منافع امنیتی چین به توسعه روابط ارتش های دو کشور چین و آمریکا و صلح و ثبات تنگه تایوان آسیب رسانده است.

او گفت: چین از آمریکا می‎خواهد با رعایت اصل چین واحد و سه اطلاعیه مشترک چین و آمریکا، فوراً برنامه فروش تسلیحات به تایوان را لغو کرده و ضمن توقف روابط نظامی با تایوان، از آسیب رساندن بیشتر به روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات تنگه تایوان جلوگیری کند.

پیش از این نیز چین از آمریکا خواسته بود با رعایت اصل «چین واحد» و سه اطلاعیه مشترک چین و آمریکا، برنامه فروش تسلیحات به تایوان را فوری لغو کند.

"گنگ شوانگ" سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز روز گذشته خاطر نشان کرده بود تایوان بخش جدایی ناپذیر از سرزمین چین است و هیچکس نباید عزم راسخ و تصمیم قطعی دولت و مردم چین برای دفاع از حق حاکمیت و تمامیت ارضی و مخالفت با دخالت خارجی را نادیده بگیرد.

دولت چین، تایوان را یکی از استان‌های خود می‌داند و می‌گوید این جزیره بر اساس اصل «یک چین» حق برقراری روابط دیپلماتیک مستقل با کشورهای دیگر را ندارد پکن این موضوع را حساس‌ترین و مهم‌ترین مساله در روابط پکن و واشنگتن می‌داند، در همین حال آمریکا هم ادعا می‌کند که ارتباط رسمی با تایپه ندارد ولی از نظر دیپلماتیکی از آن جزیره حمایت می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.