به گزارش رویترز، مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه درباره ایران گفت که واشنگتن به دنبال حل‌وفصلی دیپلماتیک است و اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را تکرار کرد که وی مایل است «بدون پیش‌شرطی» با [مقامات] ایران دیدار کند.

اورتاگوس در جمع خبرنگاران گفت: ما به دنبال راهکاری دیپلماتیک هستیم. از متحدانمان خواسته‌ایم از ایران بخواهند تا از وضعیت موجود تنش زدایی کرده، برای متحدان و منافع آمریکا ایجاد مشکل و در منطقه ایجاد وحشت نکند.

 پایگاه خبری اردو پوینت نیز گزارش داد: مورگان اورتاگوس گفت که آمریکا مداخله ایران در عبور نفت‌کش انگلیسی را در تنگه هرمز محکوم کرده و با متحدانش همکاری خواهد کرد تا از اذیت‌های این چنینی جلوگیری کند.

 

 ابراز تمایل برای دستیابی به حل‌وفصلی دیپلماتیک برای تنش‌های موجود میان آمریکا و ایران از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در حالی مطرح می‌شود که اقدامات یک‌جانبه و ضد ایرانی آمریکا پس از خروج این کشور از توافق هسته‌ای، نشان داده است که ادعای تمایل برای مذاکره و راهکارهای دیپلماتی، رویکرد اصلی آمریکا راجع به ایران متناقض است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در حاشیه همایش فرمانداران سراسر کشور در وزارت کشور درباره امکان مذاکره با آمریکا خاطرنشان کرد: ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکردیم. تا اسفند ۹۶ آمریکا در جلسات کمیسیون مشترک ۱+۵ حضور می‌یافت و داخل مذاکرات بود، اما خودشان میز مذاکره را ترک کردند و الان برای فریب ادعای دروغ مطرح می‌کنند که آماده مذاکره هستند، ولی مذاکره با تروریسم جور در نمی‌آید. خودشان هم با تروریست‌ها مذاکره نمی‌کنند ما هم با کسانی که علیه مردم ایران به تروریسم اقتصادی دست زدند، مذاکره نمی‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ادعای انگلیس درست است که نفتکش آنها توقیف شده است؟ اظهار کرد: آنها یک ادعایی را مطرح می‌کنند تا تنش ایجاد کنند که این ادعاها ارزشی ندارد و این ادعاها را زیاد مطرح کردند.

وی در پاسخ به این سوال که بنابراین سپاه نفتکش انگلیسی را توقیف نکرده است؟ بیان کرد: این را باید سپاه رد کند، اما این حرف‌ها برای پوشاندن نقاط ضعف خود آنها (‌انگلیسی‌ها) است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.