یک مقام ارشد اروپایی روز جمعه بار دیگر تأکید کرده کشورهای اروپایی قصد استفاده از ساز و کاری در «برجام» را که می‌تواند به بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود ندارند.

 

این مقام ارشد اتحادیه اروپا که اشاره‌ای به نامش نشده گفت: «هنوز وقت کلید زدن مکانیسم حل و فصل اختلافات در توافق هسته‌ای نیست. اوضاع هنوز به آنجا نرسیده است. تمرکز فعلاً روی راه‌حل‌های دیپلماتیک قررا دارند.»

اشاره این مقام اروپایی به ساز و کاری تعبیه‌شده در توافق هسته‌‌ای برجام، موسوم به «ساز و کار حل اختلافات» است. این ساز و کار که شرح آن در بند ۳۷ توافق هسته‌ای آمده در صورتی که به جریان بیفتد می‌تواند در نهایت به بازگشت «خودکار» تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران منجر شود. از آن جهت که طبق ساز و کارهای پیش‌بینی‌شده در بند ۳۷ بازگشت تحریم‌ها به صورت «خودکار» اتفاق می‌افتد عده‌ای از تحلیلگران به آن «مکانیسم ماشه» گفته‌اند.

در بند ۳۷ توافق هسته‌ای مقرر شده در صورتی که یکی از طرف‌های برجام طرف مقابل را به «عدم پایبندی اساسی» به توافق هسته‌ای متهم کند، طرف متشاکی باید در چارچوب‌های زمانی که شرح آن در این بند آمده است برای جلب رضایت شاکی اقدام کند. در صورتی که رضایت طرف شاکی جلب نشود، پرونده پس از چند روز به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع خواهد شد.

شورای امنیت ظرف یک ماه بعد از دریافت این شکایت بایستی درباره بازگشت تحریم‌های ایران رأی‌گیری کند، اما کشورهای غربی در مذاکرات برجام ساختار این رأی‌گیری را به گونه‌ای تغییر داده‌اند که امکان وتوی نظر کشورهای غربی درباره برگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به کل از روسیه و چین سلب شده است.

در شورای امنیت به جای رأی‌گیری درباره «رفع تحریم‌های ایران» بر سر «ادامه رفع تحریم‌های ایران» رأی‌گیری می‌شود؛ این تغییر در عبارت‌پردازی ابتکار عمل استفاده از حق وتو را عملاً در اختیار طرف غربی قرار می‌دهد، به این صورت که این طرف‌ها می‌توانند از حق وتوی خود استفاده کرده و از تصویب «ادامه لغو تحریم‌ها» جلوگیری کنند. در این حالت، قطعنامه‌های تحریمی پیشین سازمان ملل متحد علیه ایران احیا خواهند شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.